Bild på ica-chefen Fredrik Nyqvist. Han står i lagret, i bakgrunden syns ett kaos av paket och annat lagermaterial. Fredrik e skäggig och lite gråhårig.
1 av 3
”Vi får mindre betalt per paket”, säger butikschefen Fredrik Nyqvist. Foto: Dino Jasarovic/Sveriges radio
Ett fullt lagerrum. Fullt med paket.
2 av 3
Ett av Ica-handlarens tre rum för paket. Samtliga var fulla. Foto: Dino Jasarovic/Sveriges radio
Håkan Sandersson pekar på en hylla vid ingången som de brukar fylla under julruschen.
3 av 3
”Vi fyller hela ingången här med paket, även pantrummet, under jul och Black friday”, säger paketansvarige Håkan Sandersson. Foto: Dino Jasarovic/Sveriges radio.

Paketombud klagar över låg lönsamhet

Håkan Sandersson: Det är en tredubbling
1:19 min

Flera paketombud i vårt område vittnar om låg lönsamhet. Detta trots att handeln på nätet ökar och att utrymmet för paket inte räcker till.

– Det är jättetrångt. I somras hade vi redan lika mycket paket som förra julen, säger Magnus Larsson, butikschef för en handel med paketombud i Färgelanda. 

Det är en bild som även butikschefen på Ica Jätten i Trollhättan delar:

– Det är en kopiös ökning. Sista året har vi ökat med lite drygt 30 procent jämfört med föregående år, säger Fredrik Nyqvist.

För att tampas med den växande mängden inkomna paket ska Ica-handeln i Trollhättan nu ta bort en kassa för att få plats med fler paket. 

– Idag står paketen för länge på vagnarna innan vi får plats att lägga dem på hyllan, säger butikschefen Fredrik Nyqvist.

Trots att paketen blir fler och mödan kämpigare så har priset per betalt paket minskat genom åren:

– Det centrala avtalet mellan Ica och Postnord har blivit sämre med tiden. Vi får mindre betalt för jobbet vi lägger ned, så är det, säger Fredrik Nyqvist, och fortsätter:

– Vi har blivit ett postkontor. Här kan du göra de flesta ärenden du kunde göra på de gamla postkontoren. 

Ingen av de fem livsmedelsbutikerna med paketombud som P4 Väst talat med tycker att det är lönsamt att hantera paket åt postoperatörerna. 

– Utifrån intäkterna som är, så är det inte lönsamt. Men det har andra värden, det driver kunder till butiken, säger Carina Braenden, biträdande butikschef för en handel med paketombud i Vänersborg. 

Bara under hösten 2017 har handeln via nätet ökat med 15 procent jämfört med samma period föregående år, det visar E-barometern som publiceras av Postnord, Svensk Digital Handel i samarbete med HUI research.

Och inget tyder på att e-handeln snart kommer minska. 

Postnord vill inte kommentera huruvida priset per betalt paket minskat med åren, trots att antalet paket ökat.

– Jag kommenterar inte affärsmässiga avtal. Det finns en mängd parametrar i avtalen. De delarna är inget jag kommenterar utåt, säger Annette Rihagen, chef för Postnords ombudsnät. 

Däremot känner man till problemet med antalet växande paket.

– Vi måste hitta fler servicepunkter, och vi måste börja med hemleverans för att utjämna det hela, säger Annette Rihagen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".