En strand, havet och berg.
1 av 2
Foto: Peter Olsson/Sveriges Radio.
Lysekils hamn
2 av 2
Foto: Bertil Ericson / TT

Djuphamnsprojekt i Lysekil kan snart vara överspelat

Konsulten: Projektet kan vara avslutat inom fjorton dagar
1:13 min

Motståndarna mobiliserar sig för att stoppa en kinesiskägd djuphamn i Brofjorden. Konsulten bakom förslaget menar att hamnfrågan fått alldeles för stor uppmärksamhet.

– Detta har tagit alldeles för stora proportioner. Vi är i början på ett projekt och det projektet kan vara avslutat inom fjorton dagar, det vet vi inte, säger konsulten Tommy Niklasson.

Ett upprop mot en djuphamn i Brofjorden har fått nästan 1 200 underskrifter. Olika protestgrupper har startats på nätet och på lördag anordnar en av dem ett öppet möte i Lyse folkets hus.

Samtidigt cirkulerar en rad felaktiga uppgifter både i medier och på nätet. Exempelvis att markpriser förhandlats med Preemraff strax före jul, att det ska byggas en motorväg till Lysekil och att djuphamnen ska bli 1 000 gånger 1 800 meter stor. Inget av det stämmer. Tommy Niklasson igen:

 ‒ Att det ska byggas en kaj på 1 800 meter, det vill säga i princip en distans, det är ju bara någon som har fabricerat, det har aldrig diskuterats.

För tillfället genomför konsulterna Tommy Niklasson och Xuezhu Åberg en förstudie. Till månadsskiftet ska de besvara ett antal frågor som kommunen ställt, bland annat om hur många fartyg och anlöp djuphamnen förväntas få, storlek på hamnen och hur godset ska vidaretransporteras.

Sant och falskt om kinasatsningen

Detta vet vi:

  • Lysekils kommun vill undersöka möjligheterna till en djuphamn som kinesiska investerare i så fall bygger i egen regi.
  • Två konsulter har fått i uppdrag att besvara ett flertal konkreta frågor om vad hamnen kommer att innebära för kommunen. Utredningen betalas av de kinesiska investerarna.
  • Kommunen har erbjudit sig att sköta vissa kontakter, framför allt med Preemraff och myndigheter.
  • Lysekils kommun tänker inte sälja sin hamn.

 

Vissa påståenden tillbakavisas:

  • Något möte för att förhandla prislapp har inte hållits, enligt Preemraff som är markägare.
  • Planerna är inte långt gångna utan bara i sin linda. Inga avtal har ingåtts, enligt kommunalrådet och oppositionsrådet.
  • Före detta kommunalrådet Roland Karlsson förnekar all inblandning i planerna på en ny djuphamn. Konsulten bekräftar att Karlsson inte är inblandad.

 

Vissa uppgifter är delvis sanna:

  • Det finns inga planer på en motorväg till Lysekil, även om vägnätet behöver förstärkas om det blir en djuphamnsinvestering.
  • Det finns inga belägg för att hamnen blir 1000x1800 meter, även om den förmodligen blir rätt stor för att fartygen ska kunna lägga till.
  • Det finns ingen svensk flottbas i Gullmarsfjorden, däremot en minröjningsdivision som tillhör fjärde sjöstridsflottiljen i Berga. De vill inte uttala sig om en eventuell djuphamn i Brofjorden.
  • Politikerna har inte hemlighållit information för att undvika negativ publicitet. Däremot undviker de att i alltför tidigt skede presentera projekt som diskuteras. De menar att inget företag i så fall vågar föreslå satsningar om de genast blir offentliggjorda.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".