Fotomontage som visar skyltar på Torp köpcentrum och Per Andersson på HUI
E-handelsexperten Per Andersson tror att de stora aktörerna bakom köpcentrumen har en plan för hur de ska integrera e-handeln. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT och Pressbild HUI

E-handeln utmaning för lokala köpcentrum

1:27 min

För att möta konkurrensen från e-handeln satsar köpcentrum på gym och nöjen. Fler butiker blir också utlämningsställen för sina egna produkter.

Konsumenternas stigande intresse för e-handel är en utmaning för den lokala handeln. Handelsexperten Per Andersson från Handelns utredningsinstitut, HUI, bedömer att de lokala aktörerna är väl förberedda, och talar då i första hand om Torp i Uddevalla och Överby i Trollhättan.

– Det är så pass stora aktörer som står bakom köpcentren som vi har så jag utgår ifrån att de har en plan för hur man ska integrera e-handeln, poängterar Per Andersson.

På Torp i Uddevalla vill köpcentret i framtiden satsa på de upplevelser som e-handeln inte kan ge sina kunder.

 – På sikt så kommer vi att kunna erbjuda sånt som inte finns på nätet. Det kan vara gym. Det kan vara lekanläggningar och massa saker som har med nöje och event att göra, säger Håkan Pekarri, chef för köpcentret Torp i Uddevalla.

Men köpcentret märker även av att många butiker satsar på att bli utlämningsbutiker för sina egna produkter.

– Vi har butiker som börjar bli utlämningsställen för sina egna produkter. Du handlar på nätet och hämtar produkten i butiken. De ger våra besökare en önskan som efterfrågas, säger Håkan Pekarri.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista