ROV
Med hjälp av en fjärrstyrd undervattensrobot utrustad med bland annat en kamera och en fjärrstyrd borrmaskin kunde båten Thetis saneras. Foto: Fredrik Lindgren / Havs- och vattenmyndigheten

Så sanerades Thetis utanför Smögen – med ny robotteknik

"En fjärrstyrd robot minskar riskerna för de som utför arbetet"
1:12 min

Det miljöfarliga vraket Thetis utanför Smögen har nu sanerats med en fjärrstyrd robot. Det är första gången att denna nya tekniken har använts i Sverige.

När fiskefartyget Thetis sjönk 1985 utanför Smögen på Västkusten innehöll båtens tankar runt 30 kubikmeter olja. Fartygets miljöfarliga innehåll har nu sanerats med hjälp av fjärrstyrd teknik.

Med hjälp av en så kallad ROV, en fjärrstyrd undervattensfarkost utrustad med bland annat en kamera och en fjärrstyrd borrmaskin kunde båten Thetis tömmas på sitt miljöfarliga innehåll på 30 meters djup.

– Vi har utnyttjad en fjärrstyrd robot som man går ner med och så borra man sig in i skrovet. Sedan sätter man fast en kran och kan suga upp den oljan som finns i tanken innanför, förklarar utredare Christer Larsson från Havs- och vattenmyndigheten.

Det är första gången som denna nya robottekniken har använts i Sverige.

– Nu kommer vi åt även de fartygen som ligger lite djupare, som inte ligger inom dykdjup, fortsätter han.

Enligt Havs- och vattenmyndigheten finns det cirka 17 000 fartygsvrak längs Sveriges kuster, 300 av dem har klassats som miljöfarliga. Ett 30-tal av dem anses utgöra en akut miljöfara.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".