P4 VÄST GRANSKAR SJUKRESOR

38 mil utan kund – sjukresebilar rullar tomma

2:23 min

Nitton mil för att köra en kort sjukresa och nitton mil tillbaka. P4 Väst har granskat hur sjukresebilar kör tomma långa sträckor för att hämta sina kunder. Detta trots att regionens kostnad för sjukresor skenar.

I oktober tog regionstyrelsen ifrån de lokala sjukvårdsnämnderna ansvaret för sjukresorna i regionen, kostnaderna hade stigit alltför mycket och utreds nu. Trots det rullar många bilar tomma, mil efter mil i regionen, för att köra kunder korta sträckor på en ort långt hemifrån.

– Jag fick en körning till Borås sjukhus. Jag åkte tom dit, körde en kort sträcka väl på plats för att sedan köra hem igen ensam i bilen, berättar en förare från norra Dalsland.

Men Västtrafik som ansvarar för sjukresor i regionen menar att bilarna också styrs av andra saker än avstånd.

– Alla kunder åker utifrån sina förutsättningar, säger Åsa Björk som är kommunikationsansvarig för anropsstyrd trafik på Västtrafik. Då väljs den bilen som är mest fördelaktig, den har säkert en annan resa i närheten.

Fakta sjukresor:

  • För att få åka sjukresetaxi måste du ha ett tillstånd från en vårdgivare. Det innebär att du får åka mellan din hemadress och ditt sjukbesök mot en egenavgift på 80 kronor.
  • Västra Götalandsregionen har det övergripande ansvaret för och finansierar sjukresorna i regionen.
  • Västtrafik planerar, samordnar och genomför sjukresorna för Västra götalandsregionen.
  • För att kunna genomföra resorna har Västtrafik upphandlat 50 taxiföretag över hela regionen.
  • I oktober tog regionstyrelsen över finansieringsansvaret från hälso- och sjukvårdsnämnderna då kostnaderna ökat kraftigt. I början av året visade prognosen att kostnaden för 2019 skulle landa på 429 miljoner kronor vilket är 80 miljoner mer än budget.
  • Regiondirektören har nu fått i uppdrag att se över kostnadsutvecklingen för sjukresorna.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.