Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Bandade kundsamtal ifrågasätts

När man ringer till banken eller försäkringsbolaget, så kan samtalet bandas och lagras utan att kunden vet om det. Det ifrågasätts nu av juristen Mats Björklund på Datainspektionen .

Enligt TCO-tidningen är det vanligt att samtal mellan callcenter och kunder spelas in utan att kundens vetskap. 

Det här kan vara olagligt, men saken har ännu inte prövats i domstol. 

Branschen tolkar personuppgiftslagen, PUL, personuppgiftslagen, på ett sätt och juristen Mats Björklund på Datainspektionen på ett annat. 

Enligt honom ska alla inblandade informeras om att samtalet sparas digitalt och i vilket syfte.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".