Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Ras för Volvo

När det gälle Volvos försälning minskade den med 12 000 bilar under förra året, Totalt såldes nästan 444 000 Volvo bilar. Störst var raset i USA, men i Sverige ökade försälningen.

Volvo Personvagnars försäljning minskade från 456 224 till 443 947.

För Volvo kom det stora raset i USA med en minskning på 11,2 procent från 139 155 till 123 575 bilar.
-Det är en oerhört konkurrensutsatt marknad, där rabatterna har slagit igenom med full kraft, säger presschef Christer Gustafsson. 

Volvo har försökt undvika att dras med i rabattkriget eftersom kraftiga rabatter minskar andrahandsvärdet på bilarna. 

På stora bilmarknader som Tyskland och Storbritannien har Volvo minskat med 8 respektive 4,6 procent, medan det blev en ökning med 2,1 procent till 52 536 bilar i Sverige. 

Tack vare ett breddat dieselprogram noterades ökningar i Spanien och Italien. Försäljningen ökade också i länder som Sydafrika, Ryssland och Turkiet. -Försäljningen i Kina ökade kraftfullt med 83,4 procent, från 2 609 till 4 786 bilar, säger Gustafsson.

Förhoppningen är att kunna köra i gång lokal produktion mot slutet av året eller början av 2007.

Trots att stadsjeeparna blivit allt mer omdiskuterade håller storsäljaren XC 90 ställningarna. Det är Volvos mest sålda bil och ökade med 2,3 procent till 85 994 bilar under 2005. 

För 2006 hoppas Volvo mycket på nya C 70, nya S 80 och nya C 30./TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".