Tuff tid för Saab

Saab Automobile har en tuff resa för att nå lönsamheten: Försäljningen måste upp med drygt 35 procent.

Saab Automobiles problem kan sammanfattas kort:  Företaget säljer för få bilar. Det sex år gamla rekordet är 132 000 bilar, förra årets såldes 128 000.
Det finns många faktorer som påverkar det ekonomiska resultatet, men om vi utgår från försäljningen har Saab enligt uppgifter i Financial Times lyckats sänka ribban för break even, alltså ett nollresultat, till 175 000 bilar. GM:s Europachef Carl-Peter Forster har litet mer diffust pratat om att Saab kan nå lönsamhet med en volym under 200 000 bilar.

Örjan Åslund är informationschef i Saab Sverige:

- Om man ser till vår försäljning har vi alla förutsättningar på plats för att må klart mycket längre än vi gjort hittills. Man kan se att även ganska små ökningar på våra nyckelmarknader skulle kunna ta oss till 150 000-nivå i år. Det är vår ambition, säger Örjan Åslund. 

Enligt Carl-Peter Forster kan ett premiummärke som Saab inte växa med mer än 10 procent per år.
Om Saab skall nå brytpunkten 175 000 bilar måste Saab sälja 36 procent fler bilar än förra året.
Och med Forsters måttstock skulle det ta fyra år innan Saab blir lönsamt. Är det möjligt? Örjan Åslund igen:                        

- På sikt, naturligtvis tror vi det, men jag vill inte göra några utfästelser om när vi kan tänkas vara där, säger Örjan Åslund.
Bosse Adriansson
bo.adriansson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".