Problemen inom General Motors är gamla Industriprofessor analyserar Saabs ägare

Hur djup krisen är inom Saab Automobiles ägare, den amerikanska biljätten General Motors, blev mycket tydligt igår, när bilföretaget visade upp ett gigantiskt underskott.

Men problemen inom GM går långt tillbaka. Det menar Per Åhlström, som är professor i Industriell verksamhetsutveckling på Chalmers tekniska högskola i Göteborg.

Och de stora förlusterna är kanske det som behövs för att bryta trenden:

- Det är ofta i kriser som det går att göra drastiska förändringar. När ett företag går bra är det ofta mycket svårare, säger Per Åhlström till Sveriges Radio Väst.

Så på ett sätt har GM nu ett gyllene tillfälle att göra upp med den gamla linjen och inse, att det inte alltid är storleken som har störst betydelse:

- GM bör koncentrera sig på ett fåtal märken och gemensamma plattformar till bilmodeller, säger Per Åhlstrand. GM borde inse att det inte går att plocka in samma komponenter i allt för många modeller - det inte går att få skalfördelar med allt.

Det kan visserligen bli billigare att köpa mycket från samma underleverantörer, men det krävs också en stor organisation att hantera detta och då kan det kosta mer än det smakar. Säger professor Per Åhlström till Sveriges Radio Väst.

GM borde alltså koncentrera sig på att göra färre bilar bättre.

Skulle Saab då vara ett av dessa bilmärken GM säljer av Per Åhlström:

- Jag vill inte ge några specifika råd i det fallet men det finns definitivt saker som dom måste se över i GM.

)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".