Ingen sänkning av mjölkpriset för mjölkbönderna

Bojkotten i arabvärlden mot svensk-danska mejerijätten Arla Foods kan få ekonomiska konsekvenser för bönderna. Men för närvarande blir det ingen sänkning av mjölkpriset.

-Att sänka priset till bönderna är inte det första vi gör i det här läget, säger Arlastyrelsens ordförande Knud Erik Jensen.

Fjorton länder i Mellanöstern och Nordafrika bojkottar Arla Foods produkter i protest mot Muhammed-teckningarna i Jyllands-Posten.

Eftersom årsomsättningen på marknaden i området är drygt 3,7 miljarder kronor beräknas bojkotten kosta 10 till 12 miljoner kronor om dagen.

En procent av produktion
Risken finns att de enskilda bönderna, som också är delägare i det kooperativa företaget, kan få betala notan.

För närvarande får bonden två kronor och 70 öre per kilo mjölk, och så förblir det tills vidare enligt tisdagens beslut i Arlas styrelse.

Katarina Malmström, Arlas kommunikationschef i Sverige, tillägger att företaget bedömer situationen dag för dag.

Bojkotten har hittills omfattat 160 000 kilo mjölk per dag, motsvarande en procent av den totalmängd som köps in från bönderna, skriver Dagens Industri.

-Läget är allvarligt och allt beror på hur omfattande den här bojkotten blir långsiktigt, säger Arla Foods koncernchef Peder Tuborgh.

-Vi är beredda att snabbt börja leverera våra produkter när efterfrågan förhoppningsvis vänder tillbaka. Men vi är medvetna om att vi redan förlorat stora delar av en för Arla viktig marknad.

Längre hållbarhet

Leveransen av färdigt smör från Arlas mejeri i Götene har stoppats på grund av bojkotten. Enligt Nya Lidköpings-Tidningen handlar det om totalt cirka 400 ton smör. Men koncernen försöker dämpa effekterna av bojkotten genom att styra om färskvaror som inte kan säljas i det berörda området till andra marknader.

-Det är en av fördelarna med det stora företaget som har tillgång till flera marknader och kontor på olika håll, säger Katarina Malmström.

En ökad andel av den mjölk som levereras in av medlemmarna används nu också för tillverkning av produkter med längre hållbarhet, som ost och mjölkpulver. De produkter som Arla normalt säljer i Mellanöstern är huvudsakligen smältost, specialostar, feta och konsumentförpackat mjölkpulver.
(TT)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".