Tio sekunder för 60 miljoner

Är det värt 60 miljoner kronor att tjäna 10 sekunders restid med tåget? Det funderar både banverket och regionen på.

Dubbelspår mellan Trollhättan och Göteborg var en del av regeringens så kallade Trollhättepaket förra året, fast arbetet redan hade påbörjats och projektet skjutits upp mer än en gång. 

Bortåt sju miljarder kronor skall det kosta och restiden mellan Trollhättan och Göteborg skall krympa till en halvtimme.

Det som står närmast på tur är den 14 kilometer långa sträckan mellan Velanda och Prässebo.  Banverket har presenterat sex olika alternativ och i ett yttrande skriver Västra Götalands-regionens kommunikationsenhet att inget alternativ framstår som entydigt överlägset det andra. 

Det skiljer nämligen bara 10 sekunders restid, eller som regionen uttrycker det med ett praktfullt understatement: ”... Vilket får betraktas som relativt lite” . 

Men det är 60 miljoner kronor dyrare att välja ett nytt broläge över Slumpån jämfört med det nuvarande läget. 

Det är länge sedan tågen stannade i Upphärad och det finns en lokal opinion för att ge orten en plats i tidtabellen igen. 

Västtrafik har beslutat att det inte blir något stopp i Upphärad när utbyggnaden är klar 2011, men att det är möjligt att låta det ske i framtiden.
Med det låter sig regionens tjänstemän nöja.
Bosse Adriansson
bo.adriansson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".