Eftersnack v 38 Fördelar med att börja i tid

Ibland är det väldigt nyttigt att tänka tvärtom en stund, kanske finns det helt andra sätt att göra en sak på än som jag är van? Dagens program handlade lite om det – att istället för att reflexmässigt säga att elitträning av små barn är negativt, försöka se vad som i själva verket är positivt med att börja när man är väldigt ung. Michail Tonkonogi är professor i idrottsfysiologi och han menar att hela diskussionen om att barn mår dåligt av att bli  bortvalda i samband med uttagningar till elitsatsningar skulle kunna undvikas om man tänkte tvärtom: Det är inte barnen som ska välja sin idrott utan idrotten väljer barnen. Istället för att säga till en 7-åring att han eller hon inte platsar i elitlaget så kan man säga att fotboll kanske inte är din optimala sport, det kanske är rodd som passar just dina förutsättningar bättre.  Det är en stor skillnad att någon pekar på vilka goda förutsättningar man har för en viss sport jämfört med om någon säger att man inte duger till i en annan. En intressant tanke tycker jag. Själv har jag också tänkt en del på hur vi förhåller oss till barnen när jag inför programmet läst årets mest omdiskuterade barnuppfostransbok –  Tigermammans stridsrop av  Amy Shua (brombergs förlag). Hennes metoder känns väldigt främmande men det är intressant att höra hur hon resonerar kring vad som egentligen bygger ett självförtroende och en inre styrka hos ett barn. Inte för att härma hennes metoder, men hennes resonemang ger nytt bränsle till diskussionen om curlingföräldrar.

Här kommer lite reaktioner på veckas program!

/Ulrika

”Bra att ni tog upp detta!

Johan Lager är fel ute med sin gamla syn på idrott och barn. Karin Mattson Weijber och Peter Hassmen är rätt ute.B”

”Tyvärr så har herr  Michail Tonkonogi sänkt mig som tränare.

Vi har ej samma uppbyggnad i Sverige som forna Sovjet. Vi tränare får sällan betalt för de timmar vi gör. Vi har ofta fått vår utbildning från de olika förbunden. Vi tillhör den skara som tar hand om den stora skara barn och ungdomar i Sverige som vill prova på att idrotta på olika sett. Tror herr  Michail Tonkonogi får se till att lyfta även oss "bredd" tränare så att de får några att träna de som får betalt. Har varit på flera av hans föreläsningar och detta om att träna allt möjligt i tidiga år är jag med på men när han slänger på gamla utdrag från Sovjet böcker på ryska på en Svensk föreläsning. Då funderar jag på hans kompetens. Det är ju ej oss som tränare han ska ge sig på, det är ju systemet. Om han nu vill tillbaka till Sovjet systemet. Jag blir otroligt ledsen när jag har varit på hans föreläsningar. Jag lägger så många timmar i veckan helt ideellt och har sett så många barn och ungdomar och även vuxna att växa utan högskole utbildning. Och inga skador. Tror RF får problem om det är fler som känner som jag. Då kanske vi går hem och aldrig kommer tillbaka, vi som aldrig får ett öre för att vi ställer upp.

F”

”Varför tar ni upp så mkt om sit-ups? Då det finns betydligt bättre övningar för magen som dessutom inte belastar nacken lika mkt. Jag jobbar som sjukgymnast och rekommenderar mina patienter att istället träna "plankan" som är en statisk övning för bål/rygg. Det är den styrkan som behövs för att orka hålla kroppen upprätt. När man tränar situps är det ju mer för att ev få en "six-pack", säskilt funktionell är den ju inte...

P”

”Huvudsaken är att barn hinner vara barn också. Felet med diktatpedagogik är ensidig disciplin, inte på elevens villkor. Det blir robotar i stället för harmoniska vuxna.,

Det är därför som genomtänkta system (Suzuki, Montessori,...) lockar men inte pressar, så att impulsen och motivationen kommer inifrån i stället. Y”

”Om människosyn.

en liten berättelse. du står med ett antal frön i en öppen hand. alla frön är bestämda för att bli till en särskild blomma. din uppgift är att skapa förutsättningar för att livet i det lilla fröet skall starta upp. Därefter växer den lilla plantan utifrån vilken insikt "vårdaren" har och förmåga att ge plantan optimala förutsättningar till att bli den "blomma" som hon var ämnad till. jämför detta med "läraren" i skolan som i sin öppna hand har ett 30 tal frön som "läraren" försöker göra till en och samma blomma...

b”

 ”Hej

Jag har ett syskonbarn i tonåren som är innebandymålvakt och som blev bänkad av ett lags elitsatsning som en av 8 utvalda målvakter. Han bytte lag till ett "förortslag" som senare vann serien.  I Finalen vann de på straffar där mitt syskonbarn blev matchhjälte mot just det laget som han blivit bänkad  av. Alla stora stjärnor upptäcks inte i tidig utan en del utvecklas senare i ålder.

// S”

”Hej!

Hoppas inte de som lyssnar tar till sig budskapet i den kinesiska boken.

En sådan hård disciplin kan inte vara bra för empatin.

En fruktansvärt destruktiv uppfostran.

Varför ska barnet inte få vara barn?

Att tidigt vara duktig, kan hämma den fortsatta utvecklingen.

Min son är hockeymålvakt i ett A-lag, han är inte proffs, men tycker det är roligt och utvecklande, han är 21 år och började när han var 7 år.

Han har själv satt sina mål med hockeyn, ingen har pushat honom, tvärtom.

Visst skulle det vara roligt om han blev proffs, men inget jag uppmuntrar honom till, han gör sina egna val.

Han är trygg i sig själv och en bra människa, det räcker för mig.

De som har för höga ambitioner, när det gäller barnen, gräver nog sin egen grop, i förlängningen.

Det påminner om vuxna som ska göra karriär, hur mår de flesta av dem? Alla kan inte göra karriär, har inte de ambitionerna.

Utbrändhet och psykosomatiska sjukdomar, är det som dominerar, under karriären.

Vill vi att människor ska känna sig pressade  under sin uppväxt?

Nej! Blir mitt svar.

Hälsningar L”

”Hörde just talangletarens ord. Tänker då: det stämmer ju inte med vad man hört om skolklasser där en blandad grupp inte drar ner de bra så mycket jämfört med hur mycket de sämre hejdas i utvecklingen när de bättre saknas i gruppen... Eller?

J”

”..hör just nu på Kropp och själ och jag bara tänker att vad provocerande det skulle vara om man bytte ut "idrott" mot "intelligens" eller begåvning i hela diskussionen. "Lika barn leka bäst", säger en tränare – jag undrar om de som tycker elitfotboll för små barn är ok, tycker att deras egna barn som t ex kan ha svårt att lära sig läsa eller med matematik skulle bemötas med "lika barn leka bäst" principen?

Min son som inte är bra på idrott men en fena på att läsa och skriva kommer aldrig att bli "elituttagen" eller få medalj. När han var sju hade de "OS" på fritids på sportlovet, han var ledsen för han fick ingen medalj. Jag undrar varför vi tycker att det är ok att dela ut medaljer och premiera idrottsprestationer i skolan, men det skulle vara "fult" att göra detsamma med intellektuella begåvningar. Jag sade för övrigt till mitt barn att om det hade funnits en guldmedalj i läsning så hade han säkert kunnat vinna den...

Med vänlig hälsning G”

”Programmet om elit-barn:

Tränaren som intervjuas säger emot sig själv. Han påstår att han letar efter talanger som förstår spelet, samtidigt undervärderar han barnen som att dom inte skulle förstå om dom blev uttagna eller inte. Att det inte är någon stor grej om dom blir uttagna eller inte, talar ju emot sig själv - när han håller på med just urval.

U”