Giftskåpet del 1

Giftskåpet i tre delar handlar om böcker som förargat och väckt anstöt, som utmanat makten och den goda moralen, böcker som struntar i dom tysta överenskommelserna, böcker som göms undan på biblioteken – kort sagt böcker som gjort att det tagit hus i helsicke.

Att förtala någon är det äldsta av alla yttrandefrihetsbrott.  I England antogs t ex en lag redan 1275 som tjänade till att skydda landets styresmän mot lögnaktigt tal.

Detta står att läsa i Tomas von Vegesacks bok ”Iakttagelser vid gränsen – när skönlitteraturen möter sina vedersakare” (Natur & Kultur 2001).I Sverige har vi en författare som åtalats och dömts för just förtal: Ing-Marie Eriksson för sin debutroman ”Märit2 som kom 1965 (Bonniers), en roman som beskrev upplevelser från barndomens by i Jämtland. Boken återutgavs 2008 av förlaget h:ström – Text & Kultur.

Mia Gerdin har besökt henne i Haninge där hon bott sedan 70-talet, och Ing-Marie Eriksson hävdar bestämt rätten till sina egna minnen och upplevelser:

” Jag kan bara skriva om sådant jag känner till. Jag kan inte hitta på, då blir det inte trovärdigt.”

Ing-Marie Eriksson har fortsatt sitt författarskap och kombinerat det med att vara lärare i svenska och språk.  Hon har skrivit 11 romaner sedan ”Märit”, den senaste heter ”När kastanjerna blommar i Paris”(Bonniers 2004), och hon har vid 76 års ålder precis skrivit klart ännu en roman som hon precis skickat in till förlaget.

Hon menar att det är en författares dilemma att ständigt fråga sig hur mycket hänsyn man ska ta när det gäller att beskriva den omkringliggande verkligheten.

I programmet intervjuas även Magnus Bergh som är förläggare på Bonniers.  Han har varit redaktör för både Salman Rushdies Satansverserna och Maja Lundgrens Myggor och tigrar, båda böcker som enligt många borde placeras i giftskåp eftersom dom antingen hädar eller förtalar. Många anser att gränserna mellan det privata och offentliga håller på att suddas ut, att utvecklingen inom romankonsten gått från det privata till det superprivata. Magnus Bergh håller inte med:

”Den självutlämnande litteraturen har alltid varit väldigt självutlämnande – om den velat vara det listan är lång, och man tycks glömma bort det vid varje nytt fall.”

Uppläsare är Maria Hörnelius,

Musiken är hämtad från Behind the bushes med The Knife.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".