Arla verkar ha klarat krisen

Svensk-danska Arla Foods är på god väg att hämta upp sin försäljning i Mellanöstern efter den förödande bojkotten 2006. Nu räknar Arla med att omsättningen i slutet av året ska vara minst densamma som före krisen.

Bojkotten var en följd av att danska Jyllands-posten publicerat karikatyrer av profeten Muhammed. Det ledde till att 60 000 butiker i islamska länder valde att inte sälja Arlas varor.

Tore Holmefalk, kretsordförande för Arla södra Halland, själv mjölkbonde i Glommen är mycket glad över att bojkotten i Mellanöstern tycks vara över.

– Det är ju en viktig marknad för hela Arla och därmed för oss halländska mjölkbönder också.

Så det får återverkningar lokalt i Halland?

– Varje positiv förändring för Arla är positiv för Halland. Det har ju varit en pressad lönsamhet i mjölkpriset, framförallt det senaste året. Avräkningspriset har varit pressat samtidigt som konstnaderna stigit. Vi ser nu en möjlighet att ta igen åtminstone en del av det vi tappat, säger Tord Holmefalk.

Hur är din syn på framtiden idag?

– Den är betydligt mer positiv idag faktiskt än den var för ett halvår sedan. Nu känner vi att både kommer tillbaka i Mellanöstern och också att världsmarknaden för bland annat mjölkpulver är mer positiv idag än den var tidigare.

– Jag har tidigare funderat om det var värt att forsätta så nu känns det helt klart meningsfullt att jobba på. Vi kommer att få flera år som är betydligt böttre än de senaste.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".