Konflikt om Pop-quiz

En 69-årig kvinna från Falkenberg har stämt nio företag inom restaurangkedjan Harrys på sammanlagt 2,5 miljoner kronor för varumärkesintrång. Det är ordet pop-quiz tvisten gäller.

Ordet syftar till musikfrågesport som leds av en diskjockey, och det har blivit en populär underhållning på många restauranger.

I mars i år registrerade den 69-åriga kvinnans son ordet pop-quiz som varumärke och överlät sedan varumärket till mamman. Och det är han som nu driver stämningen mot Harrys som mammans juridiska ombud.

Sonen jobbade under flera år som ledare för pop-quiz på Harrys och han erbjöd resturangkedjan att köpa varumärket för en månad sedan. När företaget avböjde lämnade han in en stämningsansökan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".