HALMSTAD

Näringslivet sponsrar konstmuseum

Förra året besöktes Mjellby konstmuseum utanför Halmstad av en rekordstor publik och därför vågar man satsa ännu mer på sina utställningar. Och i den mån anslag inte räcker till låter man nu näringslivet hjälpa till med sponsring.

Karolina Peterson chef för Mjellby konstmuseum, säger att det ska bli intressant att se vad sponsringen innebär.

- Man skulle kunna ha hur mycket pengar som helst, men det finns ju alltid begränsningar i alla verksamheter. Genrellt sett kan man säga att Mjellby är ett mycket lönsamt museum. Vi har en hög självförsörjningsgrad, säger Karolina Peterson.

Privat sponsring av offentlig konst föder också en etisk, en moralisk debatt. Men Karolina Peterson är inte rädd för begränsad konstnärlig frihet. Hon säger att inga som helst krav har ställts från deras sponsorer

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".