Kungsbacka

E-handel sparar miljoner åt kommunen

Kungsbacka kommun sparar årligen 20 miljoner kronor på e-handel. Metoden går ut på att kommunen sköter alla sina inköp via internet.

Ingrid Brorsson är systemadministratör inom e-handelsteamet i Kungsbacka kommun och tycker det bästa med e-handeln är kontrollen över inköpen.

– Vi ger beställarna en möjlighet att se vilka leverantörer som vi har ramavtal med, där vi har fått ett bra pris, så att vi har större möjligheter att handla där vi får bäst pris på de produkter eller varor vi behöver, säger hon.

En del bonuseffekter
År 2005 började Kungsbacka kommun med e-handel och hade då som mål att spara 10 miljoner kronor. Men under åren har kommunen upptäckt en del bonuseffekter.

Bland annat slipper man numera pappersfakturan som kostade cirka 100 kronor per faktura. Kungsbacka hanterade runt 100 000 fakturor per år.

Dessutom tar det numera endast fyra dagar att behandla en faktura jämfört med de 30 dagar det tog innan e-handeln infördes.

Fler och bättre varor
Pengarna som sparats in väntas nu gå till fler och bättre varor.

– Tanken är att det ska gå till det som man sysslar med ute i verksamheterna, antingen inom skolan eller äldreomsorgen eller var det nu är någonstans.

– Vi pratar om att de pengar som vi sparar in på att köpa varor till ett bra pris kanske kan användas till mer böcker eller nåt annat material till barnen, säger Ingrid Brorsson, systemadministratör inom e-handelsteamet i Kungsbacka kommun.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".