Klortåget spårade ur den 28 februari 2005.
Kungsbacka

Rättegång mot lokförare avslutad

Den åtalade lokföraren tycks fortfarande vara den enda person som kan ställas till svars för att ett tåg med klorgas spårade ur utanför Kungsbacka för tre år sen.

I dag, måndag, återupptog Varbergs tingsrätt rättegången mot den lokförare som står åtalad för att ha glömt att slå till en lastbromsväxel när han hämtade tåget i Bohus.

Egentligen var rättegången avslutad men tingsrätten saknade ett par pusselbitar och kallade till sig Green Cargos säkerhetschef Håkan Sjöström.

Ensam ansvarig eller inte
Frågan var om den åtalade lokföraren ensam ska stå till svars eller om någon annan också borde ha kontrollerat vagnarna när tåget stannade på Sävenäs rangerbangård för att byta lok.

Men säkerhetschefen gav klara besked: vagnarna behövde inte kontrolleras igen när man bara bytte loket.

Däremot är alla överens om att bromsarna kollades igen på Sävenäs och ännu en gång vid Liseberg av den lokförare som tog över och körde söderut, utan att man upptäckte den dåliga bromsförmågan.

Dom om en vecka
Även om den här sista lokföraren möjligen körde aningen för fort på olycksplatsen så menade säkerhetschefen att det närmast är praxis att man kan göra det, så länge inte tågets varningssystem ger signal.

Den åtalade lokföraren får nu vänta ytterligare en vecka på sin dom.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".