SOS Alarms nya system ger bland annat kortare väntetider berättar Göran Hult, platschef på SOS Alarm i Halmstad. Foto: Henrik Martinell/SR Halland.
Halland

Kortare väntetid vid nödsamtal

Alla landets larmcentraler har nu ett gemensamt system. Det innebär bland annat  kortare väntetider vid nödsamtal på numret 112.

Det gemensamma systemet innebär att larmcentraler i andra län kan hjälpa till att svara när det kommer många samtal till SOS-alarm i Halmstad.

– Vid extrema vädersituationer  eller allvarliga olyckor kan  10-12 personer svara på inkommande samtal, säger Göran Hult platschef på SOS Alarm i Halmstad.

– Normalt arbetar kanske fyra operatörer i Halmstad med att ta emot nödsamtal.

En annan del i den nya plattformen är att SOS-centralen kan pejla in en persons geografiska position inom ett par kilometer när den ringer från en mobiltelefon.

– Om en person ringer och befinner sig på  en okänd plats kan vi ta reda på ungefär varifrån samtalet kommer, säger Göran Hult.

– Vi kan då snabbt styra räddningstjänst och ambulans, och den som larmar får tid på sig bättre kunna ge exakt position.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".