Olyckor med EU-mopeder ökar i länet

Problemen med mopedolyckor har ökat kraftigt i Halland de senaste åren. Framför allt ökar olyckorna med EU-mopeder.
En orsak är att de snabba EU-mopederna ofta körs på cykelvägar, trots att det är förbjudet, säger Hans Benediktusson, trafikpolischef i Hallands län. Han tror också att bättre utbildning för mopedisterna och åtgärder mot trimningen av mopeder skulle få ner olyckstalen. Förra året omkom två personer i samband med mopedolyckor i den halländska trafiken och 18 personer skadades svårt, enligt Vägverkets statistik. Det innebär att de allvarliga mopedolyckorna har fördubblats, jämfört med fyra år tidigare. En EU-moped ska ha registreringsskylt och får gå i 45 kilometer i timmen. För att köra den måste man ha ett förarbevis, som man får efter ett teoriprov och en uppkörning. För de andra, långsammare mopederna behövs däremot inget förarbevis. Både polisen och Vägverket kräver skärpta regler för mopedister, bland annat vill man att alla mopeder ska vara registrerade och kräva förarbevis.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".