Monopolet på kollektivtrafiken kan försvinna. Foto: Erik Abel/Scanpix.
Halland

Trafikmonopol i Halland kan slopas

Hallandstrafikens monopol ska brytas och framtidens busstrafik i Halland ska helt skötas av kommersiella bussbolag. Det föreslår en utredning som läggs fram senare i vår.

Länstrafikbolagens ensamrätt på att driva busstrafik bör brytas och enskilda privata bussföretag ska få möjlighet att själva köra trafik på de sträckor man tycker verkar vara lönsamma.

Utredningsförslaget välkomnas av bussbranschens riksförbund, där Anna Grönlund är förbundsordförande. 

– Vi tycker att det behövs en större frihet för de busstrafikföretag som kör busstrafik idag och som också har god förmåga att lyssna av resenärerna direkt eftersom det är deras förare som möter folk i kollektivtrafiken, säger Anna Grönlund, förbundsordförande på Bussbranschens riksförbund. 

Om enskilda bussbolag själva driver trafiken utan inblandning av ett i vissa fall trögt och otympligt länstrafikbolag, blir det lättare för resenärerna att få igenom önskemål om hållplatser, turtäthet och servicenivå. 

Även utanför storstäderna finns trafik som borde vara intressant för kommersiella bussbolag, menar såväl utredningen som Anna Grönlund på bussbranschens riksförbund. 

– För ett län som Halland tror jag att det finns stor möjlighet att skapa fler av typen expressbusslinjer, som pendlingslinjer, arbetsresor och större linjesystem över länsgränser. Där har vi idag ett monopol som vi har försökt att förändra i många år.
– Vi tror att det här skulle öppna för att skräddarsy helt nya produkter och bättre anpassa sig till det som folk vill ha och är beredda att betala för. Och beredda att nyttja i större utsträckning om man får en ökad nischad produkt.  

Naturligtvis kommer det även i framtiden att finnas busslinjer där det inte går att få lönsamhet, men där det ändå måste finnas tillgång till kollektivtrafik och som måste skattesubventioneras.

Det är dessa linjer som Hallandstrafiken ska fokusera på i framtiden menar utredningen. Enligt Anna Grönlund blir då också användningen av skattemedel mer effektiv.

– Man diskuterar någon typ av resenärspeng riktad till olika grupper kanske också i kombination med en regional vinkel, då tror jag att man kan utnyttja samhällets stöd på bästa sätt i kolltrafiken och låta bussföretagen nischa sina produkter där det finns en efterfrågan och möjlighet att skräddarsy tjänster utifrån ett marknadsperspektiv, säger Anna Grönlund.

Hallandstrafiken vill i dagsläget inte uttala sig. Ordförande Tore Fritzson och vd Rolf Persson avböjer att kommentera utredningen.

Det gör de utifrån att det inte finns något färdigt förslag och för att de vet för lite vad resultatet kan tänkas bli.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".