Kritik mot friskolas marknadsföring

Ljud- och bildskolan riktar telefonreklam till minderåriga i Halmstad, utan föräldrarnas vetskap. Det säger Håkan Ramsén, som är kritisk till den fristående gymnasieskolans sätt att ringa upp hans 14-årige son. - Det kan inte vara rätt att ett företag ringer hem och gör reklam för sin verksamhet, som är riktad mot mina barn utan att jag själv är med.
Även Maj-Inger Sunesson, vars 15-årige som blev uppringd, är kritisk. - Jag tycker det är förkastligt. Gymnasievalet är viktigt och vi föräldrar har både möjlighet och skyldighet att ta del i det. Det är ungarna som gör valet, men vi föräldrar måste hålla oss informerade, säger hon till P4 radio Halland. Konsumentsekreteraren Eva Norrand Andersen i Kungsbacka säger att det inte är glasklart om skolans telefonerande är tillåtet eller inte. Enligt marknadsföringslagen är det förbjudet för en näringsidkare att skicka direktadresserad reklam till barn och ungdomar under sexton år. Men det gäller brev, för telefonsamtal finns det ännu ingen praxis, säger Eva Norrand Andersen, som uppmanar föräldrar att anmäla ärendet till Konsumentverket för prövning. Ljud- och bildskolan är en fristående skola med verksamhet i Varberg, Halmstad och Borås. Telefonkampanjen har riktats till alla niondeklassare i Halmstads kommun, enligt skolans rektor Mona Ericsson. Hon är ledsen om föräldrar har tagit illa upp, men säger att tanken med kampanjen bara var att informera om att skolan finns.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista