Friskola avbryter marknadsföring efter kritik

Ljud och Bildskolan i Halmstad beslutade på fredagen att tillsvidare avbryta marknadsföringen av sin skola via telefon till niondeklassare.
Ljud- och bildskolan har riktat telefonreklam till minderåriga i Halmstad, vilket har kritiserats av några föräldrar. - Det kan inte vara rätt att ett företag ringer hem och gör reklam för sin verksamhet, som är riktad mot mina barn utan att jag själv är med, säger Håkan Ramsén, som är kritisk till den fristående gymnasieskolans sätt att ringa upp hans 14-årige son. Även Maj-Inger Sunesson, vars 15-årige som blev uppringd, är kritisk. - Jag tycker det är förkastligt. Gymnasievalet är viktigt och vi föräldrar har både möjlighet och skyldighet att ta del i det. Det är ungarna som gör valet, men vi föräldrar måste hålla oss informerade, säger hon till P4 radio Halland. Nu avbryter dock skolan marknadsföringen och orsaken är osäkerheten kring vilka regler som gäller vid telefonsamtal från privata företag till minderåriga.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista