Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Laser riktades mot pilot i cockpit

Laserattacken betraktas som luftfartssabotage. Foto: Johan Nilsson/Scanpix.

Passagerare och besättning ombord på Skyways kvällsplan från Stockholm svävade i allvarlig fara när planet var på väg att landa på Halmstad flygplats för en dryg vecka sedan. Luftfartsverket har polisanmält händelsen som rubricerats som flygplatssabotage.

Det var vid 21-tiden, fredagen den 23 oktober som en kraftig vit laserstråle riktades in i cockpit från marken. 

En händelse som anmälaren, luftfartsverket, ser mycket allvarligt på.

– Det här är inte fråga om något pojkstreck, utan det här är mycket allvarligt. Den som gör det här kan utsätta människor både i flygplanet och på marken för livsfara. Det kan inträffa en mycket allvarlig olycka om piloten blir störd under landningen, som är ett kritiskt moment under flygningen, säger luftfartsverkets presschef Per Fröberg.

– Det här är ju en flygsäkerhetsfråga, som har högsta prioritet för oss, och det betyder att vi anmäler varje fall av laserbeskjutning mot flygplan. En anmälan innebär en anmälan till tillsynsenheten transportstyrelsen och till anmälan till polisen. Nu hoppas vi att polisen arbetar preventivt och att de också kan få tag på den eller de som har gjort det här.

– Det här är alltså ett allvarligt brott, som betraktas som luftfartssabotage, som kan upp till fyra års fängelse.

Laserattacken mot Halmstadsplanet utreds nu av länskriminalen. Totalt har Transportsstyrelsen fått in 40 anmälningar om laserattacker mot flygplan och helikoptrar hittills i år.

Gunnar Mandahl som är ordförande i Svensk pilotförening råkade själv ut för att få laserljus in i cockpit under landning på Arlanda i mars i år.

– Vår första tanke var aatt det handlade om ett fyrverkeri innan vi isåg att det var laser. I sådana lägen gäller det att inte titta ut utan ha blicken riktad mot instrumentpanelen. Samtidigt tänds belysningen i cockpitt för att ögon ska vänja sig vid ljus.

--  Att bli riktad med laserljus vid start och landning är distraherande. Då behövs all koncentation av besättningen berättar Gunnar Mandahl.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".