Nytt kontrollsystem kan förhindra fartygskrockar

Ett nytt system, AIS, som ska minska risken för fartygskrockar som den i Kattegatt, mellan Varberg och Grenå på måndagen, håller på att tas i bruk.

AIS, som står för Automatic Identification System, gör det möjligt att följa fartygens rörelser på samma sätt som man kan med flygets trafikledning.

Alla fartyg som har AIS ser varandras position, fart, namn med mera. Däremot syns fartyg som inte har systemet mycket sämre.

För att AIS ska fungera fullt ut måste alla fartyg ha det, men lastfartyget Joanna hade inte AIS-systemet.

Enligt en internationell överenskommelse ska alla tankfartyg och passagerarfärjor ha AIS-utrusning, medan alla andra fartyg över 300 bruttoton - och det är så gott som alla fartyg i yrkestrafik - senast i år ha skaffat sig AIS.

På den svenska landsidan är systemet helt klart. Norge och Danmark ligger lite efter, men senast i år ska Kattegatt och Skagerack vara helt AIS-övervakat, tror Björn Lager, på Sjöfartsverket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".