Sydkrafts kundtjänst hjälpte inte till

Olov Andersson i Halmstad kämpade ett år med Sydkrafts kundtjänst. Till slut orkade han inte mer utan betalade en elräkning på 489 kronor som han redan betalt en gång tidigare.

Räkningen batalade han en andra gång när han fick krav från Intrum Justitia. Då hade han förgäves försökt få kontakt med någon ansvarig på kundtjänsten eller kreditavdelningen under mycket lång tid, både via telefon och mejl.

Det är fullständigt klart att Olov Anderssons pengar kom till Sydkraft när han betalade första gången. Han betalade via sin internetbank men råkade skriva en etta för mycket i referensnumret, det vill säga den långa sifferrad som man fyller i på den datoriserade postgiroblanketten.

Sedan kämpade Andersson förgäves med det som han kallar ”Sydkrafts mur mot kunderna”, kundtjänsten. Pengarna fanns ju hos Sydkraft och det måste ju vara enkelt att reda ut misstaget. Istället var nästa faktura från Intrum Justitia. Olov Andersson betalade en gång till för att han fått nog av ringande och mejlande och för att slippa betalningsanmärkning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".