Foto: Jessica Gow/Scanpix.
Halmtad

Lärare: ”Utgår från elevens helhetskunskap”

Hör lärare från Brunnsåkersskolan
6:04 min

Flickor i högstadiet gör sämre ifrån sig på nationella proven än pojkarna. Men ändå är det flickorna som får de bästa betygen.

Den nyheten från i morse har väckt kritik mot lärarna om att de betygsätter gott uppförande, snarare än kunskaper. Men på Brunnsåkersskolan i Halmstad tycker lärarna inte att den kritiken stämmer.

– Vi sätter inte enbart slutbetyg utifrån nationella proven, och då kan det vara så att pojkarna inte visat kunskapen tidigare, alltså att de inte har ett jämt resultat, säger Anette Lindor som undervisar i Svenska och SO.

– Jag ska i min betygsättning utgå från elevens helhetskunskap, inte enbart nationella provet. När skolverket säger till mig att betyget ska grundas på det nationella provet, då ska jag göra det också, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".