Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Tommy Lindgren, pilot inom brandflyget, har fullt upp när det är så här torrt. Foto: Maja Jerosimic/Sveriges Radio
Halland

Extrem brandrisk håller flygen i luften

”På två veckor har jag sett tre bränder”
1:41 min

Det är torrt ute i markerna just nu och i södra Halland är det den högsta graden av brandrisk. Därför är brandflyget i Halland ute och flyger för fullt för att upptäcka bränder i skog och mark.

För södra Halland är brandrisken 5E vilket är den högsta graden på skalan. För norra Halland är det 5 på skalan, det vill säga något mindre brandrisk. Tommy Lindgren är en av piloterna inom brandflyget i södra Halland.

– Idag är det ohyggligt torrt och man ska vara väldigt försiktig och inte lägga ifrån sig glasögonen så att det inte blir några solkatter, säger han.

Men när det är så här torrt, har ni sett många bränder?

– På två veckors flygningar har väl jag sett tre bränder i år och igår var det en i Mellbystrand. En skogsbrand som vi hittar innan den har utvecklat sig är värd hela vårt jobb hela sommaren för den som äger skogen, säger han.

Inför den här sommarens brandflyg har villkoren förändrats för Frivilliga flygkåren, som sköter brandflyget på ideell basis. Radio Halland har tidigare berättat att brandflygets existens hotats av kraftigt höjda avgifter i samband med att Transportstyrelsen tog över ansvaret för flygtillståndet från det som tidigare var Luftfartsverket.

Transportstyrelsen krävde efter EU-direktiv att frivilligflyget skulle likställas med det kommersiella flyget. Men Frivilliga flygkåren, FFK, kom nyligen överens med Transportstyrelsen om ett nytt avtal, ett bruksflygtillstånd där FFK fick igenom sina dispenskrav.

Det innebär att man inte ska behöva följa samma regelverk som gäller för kommersiellt flyg. Fast vissa förändringar blev det ändå, till exempel så är det högre krav för att få flyga som pilot inom brandflyget.

Piloterna måste ha gjort 200 flygtimmar för att få flyga brandflyg, jämfört med 100 timmar som det var tidigare.

– Det gör att vi har blivit färre piloter. De som tidigare hade 100 timmar och över det kunde ju flyga för oss, det kan de ju inte göra längre, säger Tommy Lindgren.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".