Informatörerna Viveca Lind och Helena Eklund på Socialförvaltningens nya kundcenter. Socialnämndens ordförande Lena Andersson klippte bandet. Foto: Annika Augustsson/Sveriges Radio
Varberg

Kundcenter ska öka tillgängligheten

”Har varit svårt att få kontakt”
1:41 min

Det ska bli enklare att få hjälp och kontakt med rätt personer på socialförvaltningen i Varberg. Idag invigdes socialförvaltningens kundcenter för att öka tillgängligheten.

Tidigare har det var svårt att få kontakt med rätt personer enligt Helena Eklund som kommer att jobba på kundcentret.

– Problemet som har varit är att många har tyckt att det har varit svårt att få kontakt, det har varit svårt att nå handläggare och de vet inte exakt var de ska vända sig och då slussas de runt, säger Helena Eklund.

Tanken är att informatörerna Helena Eklund och Viveca Lind ska förenkla vägen in till socialförvaltningens verksamhetsområden. Det kan handla om frågor om till exempel hemtjänst, försörjningsstöd, alkoholproblem i familjen eller olika boendeformer.

– Då ska vi hjälpa dem att komma till rätt person.

Vad är det som gör att det här kommer att funka bättre än växeln?

– Dels så är vi socionomer och så har vi erfarenhet inom barn- och familjeärenden, försörjningsstöd och äldreomsorgen och det gör att vi vet mer vad det handlar om när personer kommer och frågar. Här kommer vi dessutom ha tid att sitta ner med personerna som kommer och lyssna på deras problem, säger Helena Eklund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".