Halland

Fler klagar på sena flygresor

1:42 min

Allt fler hallänningar är missnöjda med researrangörer och flygbolag. Bertil och Marianne Hansson i Kungsbacka är några av dem som drabbats av försenade flyg.

Nu vill flygbolaget inte betala den ersättning som paret har rätt till. Bertil och Marianne Hansson visar bekymrat alla papper som dom sparat sedan hösten 2009. Då blev deras flyg från Bangkok nästan tio timmar försenat.

Trots att Allmänna reklamationsnämnden menar att paret har rätt till en ersättning på 1200 euro vägrar flygbolaget att betala. Därför ska paret Hansson nu driva ärendet till tingsrätten.

– Jag tycker det är lite skamligt av Finnair. Det är ju inga stora pengar för dem, jag tycker att det är en principsak. Jag menar, om har vi rätt så har vi rätt och då tycker jag att Finnair ska betala ut pengarna. Jag tycker det är viktigt både för oss och alla andra som blivit försenade och har rätt till ersättning, säger Bertil Hansson.

Och paret Hansson är inte ensamma. I och med att hallänningar reser allt mer ökar också påringningarna angående flygbolag hos konsumentvägledarna i Halland.

– Det har ju varit en stadig ökning med ärenden sedan 2005, säger Eva Norrand Andersen, konsumentvägledare i Kungsbacka.

Finnair uppger till P4 Halland att de trotsar Allmänna reklamationsnämndens beslut eftersom flygförseningen berodde på en tidigare strejk.