Foto: Pether Öhlén / Sveriges Radio
P4 Morgon

Här kan du testa på snippgympa

"Många kan bli av med urinläckaget"
4:03 min

De kallar det för Snippgympa och imorse hörde du dem i P4 Morgon Halland. Det handlar så klart om knipövningar. Personerna bakom initiativet är Linda Ringblom från Visby och Nina Klose från Stockholm.

Är du nyfiken på hur du kan knipa och varför det är så viktigt att göra övningarna? Lyssna på intervjuerna i länkarna ovanför och till höger eller kolla in punkterna nedanför.

1. Stoppa prutten.

Börja med att spänna ändtarmsmusklerna, men inte skinkorna. Det känns som att du försöker hålla emot en prutt.

2. Knäck valnöten.

Knip framåt med slidmusklerna och försök tänka att du, som Susan Lanefelt sa, ska knäcka en valnöt med musklerna. Knip några sekunder och slappna sedan av.

3. Stoppa strålen.

Har du svårt att hitta rätt muskler kan du prova att knipa av strålen när du kissar. De muskler du kniper av strålen med är också de muskler du tränar med din nsippgympa. MEN att knipa av strålen ska du INTE använda som träningsform då det kan störa den reflexmässiga tömningen av blåsan.

4. Sug in naveln.

Passa på att suga in naveln och spänna magmusklerna så får du även kontroll över de djupa bukmusklerna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".