1 av 2
Diana Abdullaieva tror inte att surfplattor fungerar att skriva texter på. Foto: Magnus Hagström/Sveriges Radio.
2 av 2
Surfplattan är lättare att ta med och arbeta med, tycker utvecklingsledare Lars Clemensson i Kungsbacka. Foto: Magnus Hagström/Sveriges Radio.
HALLAND

Surfplattor får både ris och ros

"Jättejobbigt - det finns inget tangentbord"
1:51 min

Alla högstadieelever i Halland utom i Hylte får nu personliga datorer eller surfplattor i skolan. Minst två kommuner är på väg att gå över till plattor, som ger pedagogiska fördelar men inte gillas av alla elever. En ergonom varnar också för att de kan ge värk i nacke och axlar.

– Jag tycker att det är sämre, för man kan bara spela spel men inte skriva skolarbeten och uppsatser. Det är jättejobbigt, det finns inget tangentbord, säger Diana Abdullaieva som går i sexan på Tullbroskolan.

Finns det inga fördelar med plattor?

– Nej, bara att de är billigare, men risken för stöld är lika stor.

Är de inte smidigare att arbeta med jämfört med en dator?

– Nej, det är bara spelen som är bra. Jag vill nog inte ha någon ipad.

Ingen av dem som Diana Abdullaieva har pratat med vill ha en platta i stället för dator.

Falkenbergs kommun har alltså ändå beslutat att efterhand gå över från datorer till surfplattor från 6:an till 9:an. Ett liknande beslut har tidigare fattats i Kungsbacka, och frågan diskuteras även i Varberg.

Anders Störby som är it-utvecklare på Falkenbergs kommun anser att en platta kan vara minst lika bra som datorn. Dessutom är den billigare, och då blir det pengar över så att även sexorna kan få plattor. Hittills är det sjuor till nior som har fått datorer.

– Det är en lägre kostnad med plattor, säger han.

Men är inte plattorna mer begränsade när det gäller att skriva längre texter?

– Vi gör inte den bedömningen, utan vi bedömer att de är likvärdiga och i vissa fall bättre än datorn, säger Störby.

– Plattorna är mer direkta. Ibland står datorns komplexitet i vägen för lärandet: det är så avancerat att man faktiskt inte behöver det i skolan.

Falkenberg var 2007 bland de första kommunerna i Sverige att ge varje elev en dator, till att börja med på två skolor. Erfarenheterna har varit goda, tycker Anders Störby.

– Den forskning som bedrivits parallellt med projektet visar att elever och lärare är nöjda med att de har ett personligt verktyg. Det är helt enkelt mycket enklare än att dela med andra. Man har tillgång till sitt material dygnet runt  och det gör skillnad.

I dag erbjuds i princip alla halländska högstadieelever egna digitala verktyg, utom i Hylte som hittills bara har datorer på gymnasieskolan.

Halmstad och Laholm kom igång först nu vid årsskiftet med egna datorer och i vissa fall plattor till elever. I Halmstad är det först i år som personalen har fått egna datorer.

I Varberg är det fortfarande första läsåret för många elever i sexan till nian som de har egen dator, men man diskuterar att framöver införa surfplattor.

I Laholm har gymnasieskolan och två av högstadieskolorna datorer, medan Lagaholmsskolan har plattor.

Utvecklingsledare Lars Clemensson på Kungsbacka kommun är mycket positiv till de pedagogiska möjligheter som plattorna ger. Men han pekar också på riskerna för ett överdrivet spelande.

– Vi ska ta upp med vårdnadshavarna att vi tillsammans måste begränsa hur mycket spel man spelar, för man kan bli väldigt fast i verktyget.

– Det är värre med en så mobil sak som man kan ha med sig nästan hela dygnet, med program som ligger i bakgrunden och jobbar och säger: "nu är det din tur att spela".

Ergonomen Ewa Gustafsson vid Göteborgs universitet pekar på att det kan finnas risker med överdrivet användande av surfplattor.

– När man sitter och använder en platta hamnar man lätt i en framåtlutad ställning med nacken nerböjd, om plattan ligger på bordet när man skriver eller knappar in kommandon.

Vad kan det ge för skador?

– Man riskerar att få ont framför allt i muskulaturen i nacke och skuldra, om man sitter med framåtböjt huvud under lång tid.

Magnus Hagström
magnus.hagstrom@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".