Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industrilokal med giftig rök som sprider sig österut mot Giraffens köpcentrum. Alla som befinner sig i området bör bege sig därifrån. Boende i området uppmanas att gå in och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.
(Publicerat idag kl 17.16)
Hälsa

Så andas du för att bli mindre stressad

Publicerat måndag 15 april 2013 kl 10.31
"Vi kan börja andas fel av stress"
(14 min)
1 av 2
Foto: Marc Femenia/Scanpix
2 av 2
Sara Emilionie. Foto: Anton Svedberg

Att andas känns väl som det mest naturliga och självklara, alla andas och alla är beroende av andningen, annars dör vi. Men hur andas vi egentligen?

– En bra, djup, långsam andning är bromspedalen. Den arbetar vi med i yogan, berättar Sara Emilione som är yogaterapeut och mindfulnessinstruktör.


På samma sätt kan man trycka på gaspedalen, förklarar hon.

– Det är ett kretslopp mellan tanke och känsla, andningen. När vi tänker stressade och oroliga tankar så börjar vi andas ytligt. Finessen är att vi kan påverka det själva. Kan vi då bli medvetna och börja andas lugnt och djupt, kan vi påverka det här.


Sara Emilione tycker att vi ska bli medvetna om hur vi andas för att bli bättre på det.

– Grunden till en god hälsa är andningen.


Karin Ingströmer
karin.ingstromer@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".