Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Halmstad

Skorna slutade blinka efter par dagar

Publicerat torsdag 1 augusti 2013 kl 06.40
"Jag har tyvärr inte fått något svar"
(1:39 min)
Dennis med skorna han köpte
Dennis med skorna han köpte. Foto: Muhamed Ferhatovic

Dennis från Halmstad köpte ett par blinkande barnskor i present som efter ett par dagar slutade blinka.

Under några veckor har han försökt få tag på företaget via mejl och telefon för att byta skorna men inte fått något svar.

– Jag ville köpa en present till mitt kusinbarn och eftersom jag själv hade blinkande skor som liten tänkte jag att det vore en bra idé bort ett par sådana som present, säger Dennis.

Företaget Dennis köpte skorna från är en av alla de e-handelsföretag som inte följer informationskravet i e-handelslagen. Det finns nämligen varken telefonnummer, e-post eller adress till företaget på hemsidan. En majoritet av e-handelslagen bryter mot informationskravet visar en granskning som Konsumentverket gjorde 2011.

Trots att handel via internet kan resultera i att vissa varor inte levereras eller som i Dennis fall kan tvingas ringa och mejla istället för att gå till själva butiken och byta, väljer ändå tre fjärdedelar av svenskarna enligt Statistiska centralbyrån att internethandla. Och den största gruppen som köper varor via internet finns i åldrarna 25 till 30 år.

Lyckligtvis löste det sig bra för Dennis denna gången. Företagets ägare lovar att ersätta honom med ett par nya skor.

– Jag kan bara beklaga att skorna har slutat fungera. Givetvis komer vi ta kontakt med kunden och ersätta honom med ett par nya skor. Det är semestertider, jag kan bara beklaga att det tagit lång tid, säger företagets ägare Eldar Sljivo.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".