Foto: Sara Hector/Sveriges Radio
Falkenberg

Falkenberg vill närma sig medborgarna

"Snabbare kontakt och besked"
1:42 min

Falkenberg blir första kommun i Halland som ska bygga upp ett servicecenter för sina invånare. Ett k-center ska ta hand om de flesta frågor och ärenden medborgare ställer.

Förslaget att starta ett k-center, där bokstaven k kan stå för kund, kontakt eller kommun, ska ut ut på remiss inom den kommunala förvaltningen.

Om ett år räknar kommunstyrelsens ordförande Marie-Louise Wernersson (C) att centret drar igång.

  – Fördelen ska vara att medborgarna snabbare får kontakt och besked. Att fler ärenden ska kunna avgöras mycket snabbare, säger hon.

Wernersson tror inte att centret kommer att skapa mer byråkrati. Tvärtom.

  – De vanligaste frågorna kan man lösa snabbare genom att få direkt kontakt med kunnig handläggare. Sjuttio procent av ärendena ska kunna avgöras vid kontaktcentret.

I k-centret ska ett femtontal tjänstemän från olika förvaltningar finnas, placerade tillsammans i stadshuset. I dag får kommunens växel 170 000 samtal om året och mer än en halv miljon samtal går direkt till olika tjänstemän.

Är ett syfte med centret att skydda tjänstemännen från merparten av samtalen?

  – Precis. Man får den effektiviseringen av verksamheten, säger Marie-Louise Wernersson.


Lars Salomonsson

lars.salomonsson@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".