Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Halland

Stor skillnad i syn på läkemedelsmissar

"Farmaceutiska felen närmast försumbara"
1:04 min

Det är stor skillnad på hur Apotekstjänst och hur vård- och omsorgspersonalen i Halland ser på de läkemedelsmissar som förekommit i sommar, problemen som började efter att Region Halland upphandlat leveranserna av bland annat dosläkemedel.

I ett pressmeddelande bemöter Apotekstjänst den kritik företaget fått efter sommarens många läkemedelsmissar och nu senast akut pengabrist. Region Halland och Västra Götaland fick gå in och ge ett förskott på 25 miljoner kronor.

Apotekstjänst skriver att de ser fram emot den granskning Konkurrensverket valt att göra av förskottet och att det var korrekt och ansvarsfullt av regionerna att ge det, eftersom pengaproblemen berodde på felaktigt upphandlingsunderlag.

Företaget tycker inte att de har stor del i de problem som varit. Istället är en stor orsak att Apoteket inte har inte medverkat lojalt i överföringen av driften till Apotekstjänst, att de utnyttjat sin monopolställning och inte delat med sig av väsentlig information.

Den kritiken tillbakavisas av Eva Fernvall, informationsdirektör på Apoteket.

– Vi har verkligen försökt vara så behjälpliga som det bara går och vi beklagar att man upplever att vi har bidragit till att det inte går bra. Jag tror också att det ibland finns en bild av att vi uppträdet monopolistiskt när vi inte gör det, säger hon.

Apotekstjänst skriver också att av alla leveranser är det bara en halv procent som försenats på grund av Apotekstjänst eller deras leverantör Posten. Företaget slår även fast att de farmaceutiska felen är närmast försumbara. Och att ett betydligt större problem är de fel och svårigheter som orsakats av att vården inte använder sitt IT-system på ett korrekt sätt och Apotekets bristande överlämning. Apotekstjänst framhåller också att de kvalitetsmässigt med råge uppfyller kraven i avtalet.

Men ute i kommunerna håller man inte med om detta.

– Vi är inte framme där avtalet följs, säger bland annat Lotta Treble-Read, medicinskt ansvarig sjuksköterska i Laholm.

I nästan alla länets kommuner görs nu sammanställningar av den extratid personalen fått lägga på grund av läkemedelsstrul. I Halmstad handlar det bland annat om en heltidstjänst för en sjuksköterska i mer än sju veckor.

Och även om strulet blivit mindre tycker ingen av de medicinskt ansvariga sjuksköterskorna att det fungerar bra nog. Lotta Treble-Read i Laholm förvånas över att Apotekstjänst anser att de  farmaceutiska felen är närmast försumbara.

– Läkemedel som uteblir för att recept inte förnyats eller för att systemen inte har pratat med varandra, det tycker ju vi är en allvarlig risk för patienten.

Hon tycker heller inte att uppgiften om att Apotekstjänst inte har haft en enda restnotering stämmer.

– Restnotering är ju att de inte kan leverera ett läkemedel och så har det ju varit hela tiden, säger hon.

Inger Berglund, är medicinskt ansvarig sjuksköterska i Varberg. Hon tycker heller inte att det fungerar bra nog.

– Inte med tanke på alla avvikelser vi har. Förra veckan var vi uppe i ett 70-tal nu är det nog över 80. Det är en oerhörd patientsäkerhetsrisk och det är ju därför vi som är medicinskt ansvariga sjuksköterskor har agerat så här kraftigt. Vi har ändå ansvaret för att det ska finnas en säker läkemedelshantering. När vi nu ser att det inte är så på grund av att vi har bytt leverantör så är det förfärligt, säger hon.

Tack vare hårt arbete från personalen har ingen i Varberg råkat riktigt illa ut.

– Det är duktig personal ute som har varit observanta och de har letat och fixat och trixat så därför har vi lyckats lösa det mesta, säger Inger Berglund.

Nyheter P4 Halland
nyheter.halland@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".