1 av 3
Foto: Anna Nyberg/Sveriges Radio
2 av 3
Grafik över Hallandsåsen tunnelbygge. Grafik: TT/Svenska Grafikbyrån
3 av 3
Jan Hartlén lägger sista tunnelbiten på plats. Foto: Anna Nyberg/Sveriges Radio
Båstad

Ljuset nalkas i Hallandsåsen

"Väldigt svårt berg"
1:48 min

Om allt går som planerat blir onsdagen historisk för tunnelbygget genom Hallandsåsen. Vid lunchtid ska tunnelborren Åsa sluka den sista biten av det besvärliga urberget som utmanat ingenjörer och experter under drygt 20 år.

 --  Det är en fantastisk känsla. Nu har vi borrat två tunnlar och den andra tunneln gick dubbelt så fort som den första, säger teknikchefen Jan Hartlén.

Jan Hartlén började som oberoende expert åt regeringen efter giftskandalen och är fortfarande kvar.

När bygget startade 1992 skulle det ta fem år och budgeten var en bråkdel av de 10,5 miljarder som tunneln väntas kosta. Skandalerna har varit många och lärdomarna ännu fler.

 –  De största utmaningarna har framförallt varit geologin. Vi har ett väldigt svårt berg på gränsen mellan Skåne och Halland, säger Jan Hartlén.

Det sprickiga berget i kombination med det ovanligt höga vattentrycket har varit en gigantisk utmaning för tunnelbyggarna. Efter giftskandalen fattades beslutet att klä in tunnelrören i betong för att hålla vattnet borta.

När genombrottet är ett faktum ska tunneln inredas och testas innan det första tåget kan rulla mot slutet av 2015.

När rubrikerna var som svartast i samband med giftskandalen på 1997 gjorde dåvarande kommunikationsministern Ines Uusman från Halland det kritiserade uttalandet med andemeningen att det skulle vara rimligt att bygga klart tunneln på ett miljösäkert sätt eftersom det gick att åka till månen fram och tillbaka.

Fick Ines Uusmann rätt till slut?

  – Att det gick att bygga tunneln fick hon rätt i. Men det krävdes väldiga insatser, säger Jan Hartlén. 

Anna Nyberg
anna.k.nyberg@sverigesradio.se

Fakta tunnelbygget genom Hallandåsen

Tunneln ökar kapaciteten på Västkustbanan med 24 tåg i timmen jämfört med fyra i dag. Väntas bli klar för trafik i december 2015.

1992: Bygget startar. Dåvarande entreprenören Kraftbyggarna använder en borr som inte alls är designad efter de svåra förutsättningarna.

1995:  Kraftbyggarna lämnar projektet.

1996:  Skanska tar över entreprenaden.

1997: Tunnelbygget stoppas efter misslyckade försök med att täta tunneln med Rhoca Gil. Medlet stelnade aldrig och det giftiga ämnet akrylamid försvann ut i naturen. Kor och fiskar dog,  dricksvattnet var förorenat och tunnelbyggare visade symptom på förgiftning. Flera chefer åtalades senare för olika brott.

2001: Regeringen säger ja till fortsatt tunnelbygge

2002: Skanska får tillsammans med franska företaget Vinci i uppdrag att bygga klart tunneln.

2003: Omstart. Nytt utsläpp av cement och bentonit i Lyabäcken.

2005: Nya borren Åsa på plats för att borra söderifrån.

2010: Genombrott för den första av de två tunnlarna.

2013: Genombrott för båda tunnlarna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".