Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
1 av 5
Jonni Höglind och Joakim Renken har hållit tunnelborrens kuttrar skarpa så att borren kunnat skära sig in i berget. Foto: Magnus Hagström/Sveriges Radio
2 av 5
Ska vi få se borren komma fram någon gång? Spänd förväntan bland alla som följde förloppet alldeles före genombrottet. Foto: Magnus Hagström/Sveriges Radio
3 av 5
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd fick blommor av borren Åsas konstruktör, men tyckte att blommorna egentligen var till alla som slitit med tunnelprojektet. Foto: Magnus Hagström/Sveriges Radio
4 av 5
Grafik över Hallandsåsen tunnelbygge. Grafik: TT/Svenska Grafikbyrån
5 av 5
Halland

Så såg det ut när Åsa borrat färdigt

"Vi kom först ut genom åsen"
1:04 min

Tunnelborrmaskingen Åsa har besegrat berget - den sista tunneln i Hallandsåsen har nått ett genombrott. P4 Halland fanns på plats och pratade med de som först såg ljuset i tunneln.

Jonni Höglind och Joakim Renken är två av alla de som har arbetat med tunnelbygget. och det var just de två som såg ljuset först.

– Vi har renoverat kuttrarna, så man kan säga att det var vi som var först ut genom åsen.

Och sen starten har det gått åt många kuttrar, de som sitter längst fram och som skär genom berget. Närmare 5000 stycken under åtta år. Jonni Höglind hade inte väntat sig att det skulle bli så mycket.

– Nej, vi blev ju tillsagda att det skulle ta fem år. Nu är vi inne på snart det åttonde året.

Hur har det varit att arbeta så intensivt med något som äntligen är klart?

– Det är ju bra. Det har varit roligt och jobbigt. Det har varit mycket att göra och lite lugnare ibland, men det har varit skoj, säger Joakim Renken.


Strax efter klockan tolv gjorde tunnelborren Åsa sitt genombrott och nådde slutet av Hallandsåsen. P4 Hallands reporter Magnus Hagström fanns på plats.

– Det har bara vällt in folk. Olika experter, journalister och vi har fått en genomgång av vad som hänt hittills. Och nu har det ju äntligen hänt! Vi har sett hur tunnelborren Åsa har ätit sig igenom den sista metern av berget i Hallandsåsen.

Karin Ingströmer
karin.ingstromer@sverigesradio.se

Fakta tunnelbygget genom Hallandåsen

Tunneln ökar kapaciteten på Västkustbanan med 24 tåg i timmen jämfört med fyra i dag. Väntas bli klar för trafik i december 2015.

1992: Bygget startar. Dåvarande entreprenören Kraftbyggarna använder en borr som inte alls är designad efter de svåra förutsättningarna.

1995:  Kraftbyggarna lämnar projektet.

1996:  Skanska tar över entreprenaden.

1997: Tunnelbygget stoppas efter misslyckade försök med att täta tunneln med Rhoca Gil. Medlet stelnade aldrig och det giftiga ämnet akrylamid försvann ut i naturen. Kor och fiskar dog,  dricksvattnet var förorenat och tunnelbyggare visade symptom på förgiftning. Flera chefer åtalades senare för olika brott.

2001: Regeringen säger ja till fortsatt tunnelbygge

2002: Skanska får tillsammans med franska företaget Vinci i uppdrag att bygga klart tunneln.

2003: Omstart. Nytt utsläpp av cement och bentonit i Lyabäcken.

2005: Nya borren Åsa på plats för att borra söderifrån.

2010: Genombrott för den första av de två tunnlarna.

2013: Genombrott för båda tunnlarna.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".