Foto: Sara Hector/Sveriges Radio
Halland

SJ vill tillbaka till Västkustbanan

"Vi tror på Västkustbanan"
1:25 min

I dag blir det klart om SJ får komma tillbaka till Västkustbanan efter drygt ett och ett halvt års frånvaro. SJ vill sätta in sju avgångar i vardera riktning mellan Malmö och Göteborg.

Men resandet längs västkusten ökar och tidtabellen väntas bli tajt.

 – När vi lade ner trafiken under våren 2012 var vi i ett läge med akut fordonsbrist. Nu har vi en situation som är mer långsiktigt hållbar vad gäller fordonstillgången, säger Bjarni Skipper, chef för trafik- och fordonsprogrammet på SJ.

Var det ett felbeslut att lägga ner?

 – I det läget var det ett helt korrekt beslut , säger Bjarni Skipper.

Under fredagen presenterar Trafikverket sin plan för 2014. Det handlar om vilka operatörer som får köra tåg och vilken tidtabell som ska gälla.


Om SJ får klartecken av Trafikverket
rullar de första tågen mellan Malmö och Göteborg från årsskiftet. Turen tar två och en halv timme och tågen kommer att stanna i Halmstad, Helsingborg och Lund.

Med stor sannolikhet kommer SJ att köra med X3000-tåg. Det är ett snabbtåg som går i 200 kilometer i timmen men som är inte lika vasst i kurvorna som X2000.


Men med fler avgångar på Västkustbanan
ökar också riskerna för förseningar. Flaskhalsarna längs sträckan är bekymmersamma och ju fler turer desto mer sårbar blir tidtabellen.

 – Infrastrukturen är generellt ansträngd - inte bara på Västkustbanan utan i stora delar av landet, säger Bjarni Skipper. 

Anna Nyberg
anna.k.nyberg@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".