Andreassons Åkeri måste lämna dokumentation om förare till arbetsdomstolen. Foto: TT

Andreassons Åkeri i nytt blåsväder

"Vi betraktar chaufförerna som arbetstagare"
1:28 min

I december kom en dom från arbetsdomstolen mot Andreassons Åkeri för att ha försökt komma undan kollektivavtalen. Nu stäms de av fackförbundet Transport för att ha brutit mot lagen med 120 lastbilschaufförer till.

Nu är en ny stämningsansökan inlämnad från Fackförbundet Transport mot Andreassons Åkeri, och nu gäller det hela 120 lastbilschaufförer berättar Fackförbundet Transports orförande Lars Lindgren.

– Vi betraktar dem som arbetstagare i stället för egna företagare, som Andreassons Åkeri ser dem som, säger Lars Lindgren.

I december fälldes Andreassons åkeri i arbetsdomstolen för att en förare som kört för deras andra företag, Zimit, istället borde räknas som anställd av Andreassons Åkeri. Föraren fick enligt fackförbundet Transport ungefär hälften av den lön som kollektivavtalen bestämmer. Nu har Transport lämnat in en ny stämningsansökan som gäller samma problem, men nu gäller det 120 lastbilschaufförer som Transport misstänker att Andreassons Åkeri betalat från sitt andra bolag Zimit.

Nu måste åkeriet redovisa dokumentation för de 120 lastbilschaufförerna angående hur mycket de har arbetat från 2010 fram till oktober 2012.

Fackförbundet transport räknar med att kräva skadestånd på runt 20 miljoner kronor om åkeriet blir dömda, men beloppet är ännu bara en uppskattning.

Och det kan bli en lång process eftersom domstolen måste bevisa att Andreassons Åkeri brutit mot lagen med varje enkskild lastbilschaufför.

– Vi har ju ett antal chaufförer som vi lämnat in en stämningsansökan om kollektivt. Och nu får vi avgöra tillsammans med våra jurister på LO-TCO Rättsskydd om hur vi ska kunna driva det här ärendet vidare, säger Lars Lindgren.

Trots den fällande domen i december och utredningen från fackförbundet Transport angående de 120 andra lastbilschaufförerna med liknande anställningar så anser inte Yvonne Andreasson, VD på Andreassons Åkeri, att de har brutit mot några kollektivavtal.

--  Vi har inte haft några anställda chaufförer sedan i december 2004, säger Yvonne Andreasson.

Vad säger ni om anklagelserna angående de 120 chaufförerna?

– Man kan inte dra några paraleller om att det skulle vara likadant för alla. Utan varje person måste utredas särskilt, säger Yvonne Andreasson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".