Ínformationen från färdskrivare kan inte användas som bevis eftersom de raderades efter ett år av åkeriet. Foto: Bertil Ericson/TT

Bevis raderade i tvist med åkeri

"Den informationen har försvunnit"
2:01 min

120 lastbilschaufförer misstänks ha haft felaktiga anställningar. Tvisten mellan Andreassons Åkeri i Veddige och fackförbundet Transport fortsätter och det är en av de största tvisterna med ett åkeri någonsin.

Anne Alfredsson är jurist på LO-TCO Rättskydd och ombud för fackförbundet Transports sida i tvisten med Andreassons Åkeri i Veddige.

– Det är en jättestor tvist. Jag kan inte riktigt överblicka hur många dagars huvudförhandling som vi pratar om i slutändan, säger Anne Alfredsson.

Åkeriet är ensam ägare till ett annat företag som heter Zimit, som betalat ut löner till 120 polska chaufförer som kört i Sverige i egenskap av egenföretagare. Men Transport menar att detta bara varit ett sätt att slippa betala chaufförerna enligt de svenska kollektivavtalen, och att de egentligen borde räknas som anställda direkt av Andreassons Åkeri. I december kom en dom mot Åkeriet där de fälldes på grund av anställningsformen angående en chaufför. Och tvisten fortsätter med resten av de 120 polska lastbilschaufförerna med F-skattesedel som betalats av Zimit.

Nu måste Andreassons Åkeri redovisa fakturor mellan de båda bolagen Zimit och Andreassons Åkeri och data från de 120 lastbilschaufförerna mellan 2010 och hösten 2012 för att se hur mycket chaufförerna har jobbat. Men informationen från färdskrivarna är redan försvunnen från åkeriet eftersom informationen inte behöver sparas i mer än ett år. 

– Lagkravet är att vi ska spara det i ett år. Så den informationen finns inte, det är passerat. Det har ju försvunnit, säger Yvonne Andreasson.

Alltså har en viktig bit i bevisningen försvunnit, i den största tvisten mellan ett fackförbund och ett företag om utländska lastbilschaufförer med F-skattesedlar i Sverige hittills.

– Det kan ju naturligtvis bli ett problem om informationen inte finns kvar. Vår uppfattning har ju varit att båda de olika typerna av information har haft stor betydelse i målet. Och får vi det ena och inte det andra, då får vi hantera den situationen. men i övrigt så ser det ju lika bra ut som det mål som vi redan har avgjort. Det är vår uppfattning, säger Anne Alfredsson som driver ärendet från fackförbundet Transports sida.

Huvudförhandlingen beräknas kunna hållas om ett år, och då hanteras de 120 ärendena separat som det ser ut i dagsläget. Blir Andreassons Åkeri fällda för samtliga har Transport uppskattat att de kan komma att kräva upp till 20 miljoner kronor i skadestånd.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".