Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Södra infarten på gång i Halmstad

"Ett samarbete med Trafikverket"
1:43 min

Nu dammas planernaav igen på Södra infarten, från E6:an in mot industriområdet och hamnen i Halmstad.

Tanken väcktes redan 1990 och olika planer togs fram utan att någonting har hänt på snart 25 år. Infarten innebär också att planen på en ny bro över Nissan blir aktuell igen.

– Det som är påbörjat nu är ett samarbete med Trafikverket, där vi tittar på kopplingen till E6-an för att försäkra oss om att E6-an, som ju är ett riksintresse, kommer att fungera efter de krav som Trafikverket ställer. Och det andra är att vi får titta på järnvägen och passagen av Västkustbanan, säger Torsten Rosenqvist, projektledare på Halmstads kommun.

I början av 2016 ska nya motorvägsavfarter börja byggas och 2020 ska hela infarten enligt planerna vara klar.

En helt ny av- och påfart vid E6-an ska byggas längre söderut än den nuvarande vid Eurostop, vilken byggs om, och nya rondeller byggs också.

Men betyder inte bygget av Södra infarten att man försämrar möjligheten att nå Östra stranden från de östra stadsdelarna?

– Nej, så blir det inte utan vi följer ju järnvägen, som redan i dag har en barriäreffekt. Det vi jobbar med är att säkerställa de passager som finns och att tillskapa nya passager för gång- och cykeltrafik under järnvägen och under Södra infarten, berättar Torsten Rosenqvist.

Infarten är planerad att ha två körfält med tung trafik. Är det inte lite småstadstänkande att inte bygga större?

– Utgångspunkten är att den kapaciteten kommer att vara tillräcklig för den trafik vi nu bedömer ska använda vägen. I allt väsentligt kommer det att finnas möjlighet att bygga ut om det skulle behövas, säger Torsten Rosenqvist.

Om man förlänger Södra infarten hamnar man vid Nissan, mittemot nya bostadsområdet Söderkaj. Innebär bygget av infarten att planerna på en bro över ån, planer som en gång skrotats, nu aktualiseras igen? .

– Det finns ju med i kommunens transportplan att man ska titta på ett broläge på söder, men dock inte med de dimensioner och de tankar som fanns tidigare om en ersättning för Slottsbron. Det blir en mindre bro i så fall som har en mer begränsad trafikuppgift. Och framför allt inte med tung trafik, säger Torsten Rosenqvist.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".