Så mediterar du. Foto: Marc Hamel/TT
Så mediterar du. Foto: Marc Hamel/TT

Så mediterar du dig mindre stressad

"Gå tillbaka till att blir närvarande"
8:49 min

Hur gör man egentligen när man mediterar? Camilla Essencia är inspiratör i programmet Carlsson & Co och ger oss sina bästa tips.

En av de vanligaste meditationsformerna är andningsmeditation.

Så här gör du:

  • Du kan sitta eller stå. Det vanligaste är att man sitter.
  • Sen ska man vila i att uppleva sina andetag. Vara närvarande med sina andetag.
  • Hitta ett ankare för sin närvaro.

"Ibland flyger man iväg från sin närvaro med tankar om dåtid eller framtid. När man blir medveten om det kan man påminna sig själv och gå tillbaka till att blir närvarande och tänka på rörelserna som uppstår när vi andas."

  • Det låter kanske okomplicerat med andningsmeditation, men om man provar upptäcker man att det för vissa är väldigt svårt.
  • Det kan vara olika svårt i olika perioder av ens liv.

– Själva meditationsträningen går ut på att vara närvarande här och nu i denna stund med mig själv. Det jag är och det jag upplever, säger Camilla Essencia.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".