Kungsbacka station Foto: Jonna Burén / Sveriges Radi
Kungsbacka station Foto: Jonna Burén / Sveriges Radi

Säkerheten på Kungsbacka station ska förbättras

"En olycka sker ju jättelätt"
1:57 min

Standarden på Kungsbacka station och därmed säkerheten ska förbättras. Men det dröjer ett par år tills de första förändringarna kommer och då är det bara på en perrong. Övriga perronger får vänta ännu längre på förbättringar.

Malin Sköld pendlar varje dag och står på stationen och väntar på tåget och hon tänker ofta att något skulle kunna hända.

– En olycka sker ju jättelätt, det är lätt om det är halt att man trillar och det knös ganska mycket på perrongen ibland när man ska på tågen och så. Det är inte alltid folk visar hänsyn till varandra heller, säger Malin Sköld. 

Perrongen som pendeltåget mot Göteborg går från är ny och fräsch, med säkerhetsmarginaler och allt. Men de andra perrongerna är lite trängre - godkända enligt de säkerhetsstandarder som finns, men lite trängre.

– Det är ju mycket barn som åker tåg, de kanske får en knuff och trillar ner.

Om två år ska perrong 3, den som är närmast stationen, men inte med pendeltågen - rustas upp, med ny belysning, tydliga markeringar om att du är nära kanten och så vidare. Anna Hansson, samhällsplanerare på trafikverket säger att Kungsbacka inte märker ut sig på något sätt när det gäller olyckor och nära ögat-händelser.

– Det är en station med mycket resenärer och det är klart att det kan hända tillbud, men det är inget speciellt som har hänt där. Kungsbacka station håller en godkänd standard på säkerheten. 

Plattform 1 och 2, den mittplattform som ligger mellan spåren där tågen bland annat går söderut, den ska utredas, för det är så pass mycket som kanske behöver fixas där. Men de förbättringarna kommer inte att komma förrän om några år. Här kan det vara trångt på vissa platser.

– När det är mycket folk som samlas på ett ställe kan det bli problem, men plattformen är tillräckligt bred och den är ganska lång. Det är det att folk inte vill gå så långt på plattformen kanske, det är också såna saker man får se över hur man sprider ut resenärerna, säger Anna Hansson, samhällsplanerare på Trafikverket. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".