Den mobila vattenbrytaren i Halmstad hamn. Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio
1 av 5
Den mobila vattenbrytaren i Halmstad hamn. Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio
Carl-Henrik Hägg är produktionschef i Hallands Hamnar. Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio
2 av 5
Carl-Henrik Hägg är produktionschef i Hallands Hamnar. Varningsljus på biltaket i förgrunden. Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio
Kranarna ska fällas före stormen. Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio
3 av 5
Kranarna ska fällas före stormen. Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio
Containertruck i full fart i Halmstad Hamn.
4 av 5
Containertruck i full fart i Halmstad Hamn.
Lagerlokaler och staplade containrar kan drabbas av översvämning och starka vindar. Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio
5 av 5
Lagerlokaler och staplade containrar kan drabbas av översvämning och starka vindar. Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio

Halmstad hamn redo för storm

"För att bryta vågorna som förväntas komma"
1:55 min

Halmstad hamn tar ett nytt grepp för att skydda kajområdet från att svämma över under ovädret. Containrar i en 300 meter lång vall ska hålla vågorna i schack.

Carl-Henrik Hägg, som är produktionschef i Hallands hamnar, berättar att de byggt en mobil vattenbrytare.

– Vi har anskaffat ett antal 20-fots containrar som vi sätter upp längs kajkanten för att bryta de vågor som vi förväntar oss komma, säger han.

När stormen slår mot Hallandskusten på fredagskvällen beräknas vattennivån stiga med uppåt en meter på vissa ställen.

Hamnar längs kusten tillhör vanligen de värst översvämningsdrabbade verksamheterna i Halland vid stormar. Vid exempelvis stormen Gudrun 2005 drabbades hamnen i Halmstad väldigt hårt.

Då förstördes över 1.600 importbilar värda mer än 300 miljoner kronor av de vattenmassor som ovädret pressade in över hamnområdet. Därför står nu fraktcontainrar i långa rader längs kajkanten.

– Framför allt så hjälper det mot vattenmassorna vi kan förvänta oss i och med att vattennivån höjs samtidigt som vinden då driver vågorna över kajkanten. Kajkanten ligger högre än den bakomliggande kajen, då blir kajen som ett badkar som fylls på om vågorna slår över. Men kan vi bryta vågorna så är vår förhoppning att vi inte ska få en översvämning, säger han.

Logistikföretaget Falkenbergs terminal vidtar inga särskilda åtgärder mot stormen då Falkenbergs hamn inte drabbats nämnvärt vid tidigare stormar. Samma gäller för flera av de småbåtshamnar i norra delen av länet P4 Halland talat med, då de flesta båtar är upptagna på land.

Men både i Halmstads och Varbergs hamn följer man en särskild stormplan till punkt och pricka.

– Vi stormsäkrar containrarna i hamnen så de inte blåser ner och vi flyttar om gods som ligger i vattenkänsligt område, så det inte tar skada, säger Carl-Henrik Hägg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".