Tidigare har bara de simulatorer som finns på Chalmers och Sjöfartsverkets simulatorcentrum i Göteborg kunnat samköras för att genomföra större tester och övningar. Foto: Sjöfartsverket
1 av 6
Tidigare har bara de simulatorer som finns på Chalmers och Sjöfartsverkets simulatorcentrum i Göteborg kunnat samköras för att genomföra större tester och övningar. Foto: Sjöfartsverket
Flera fartygssimulatorer runt om i Europa kopplas samman med Sjöfartsverkets och Chalmers simulatorcentrum på Lindholmen i Göteborg. Foto: Sjöfartsverket
2 av 6
Flera fartygssimulatorer runt om i Europa kopplas samman med Sjöfartsverkets och Chalmers simulatorcentrum på Lindholmen i Göteborg. Foto: Sjöfartsverket
Joacim Bergstedt är fartygslots i Halland. Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio
3 av 6
Joacim Bergstedt är fartygslots i Halland. Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio
Per Setterberg på Sjöfartsverket i Göteborg leder projektet Monalisa 2.0. Foto: Privat
4 av 6
Per Setterberg på Sjöfartsverket i Göteborg leder projektet Monalisa 2.0. Foto: Privat
Kompassen i hytten. Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio
5 av 6
Kompassen i hytten. Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio
Joakim Bergstedt ombord på lotsbåt 739 liggande i Varberg. Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio
6 av 6
Joakim Bergstedt ombord på lotsbåt 739 liggande i Varberg. Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio

Så ska världens sjöfart bli säkrare

"Det har aldrig gjorts förut i sjöfartssammanhang"
2:22 min

Genom att öva fartygsbefäl i internationellt sammankopplade simulatorer kan säkerheten förbättras till sjöss framförallt när det finns många fartyg i rörelse i trånga passager.

Tidigare har bara de simulatorer som finns på Chalmers och Sjöfartsverkets simulatorcentrum i Göteborg kunnat samköras för att genomföra större tester och övningar, men nu har flera fartygssimulatorer runt om i Europa kopplats samman med det svenska simulatorcentrumet.

En av få hallänningar som deltagit i övningen är Joacim Bergstedt som är fartygslots i Halland. Han säger att övningarna blir mer verklighetstrogna än vanligt.

– Det blir väldigt mycket mer verkligt, det här är som att köra på riktigt, säger han.

Den senaste veckan har fartygsbefäl från flera länder mötts i en virtuell miljö - alltså i flera sammankopplade fartygssimulatorer placerade runt om i Europa - för att öva svåra sjötrafiksituationer. Det här navigationsprojektet heter Monalisa 2.0 och leds av Per Setterberg på Sjöfartsverket i Göteborg. Ett syfte med projektet är enligt honom att göra sjöfarten säkrare i framtiden bland annat genom att göra det möjligt för fartygen att dela med sig av sina färdplaner.

– Idag finns det ingen som har ett helhetsperspektiv på sjötrafikflödet och försöker hitta bästa sättet att få en stor mängd fartyg att röra sig genom ett område, säger Per Setterberg.

– Det enda vi har idag är VTS-tjänst (VTS = Vessel Traffic Services), som ger information om särskilda faror eller om särskilda förhållanden på vägen till en hamn eller en trång passage. Men det finns ingen som ger smarta förslag till fartygen om de till exempel skulle kunna öka eller minska sin fart eller ta en annan väg i fall det är mycket trafik på ett ställe.

– Då kan man också undvika missförstånd, säger Joacim Bergstedt. Med den här informationen kan man se väldigt tydligt vilken väg ett fartyg kommer att välja och då kan jag agera utifrån det.

Och för att Per Setterberg och kollegorna ska få veta om deras metoder fungerar ute på sjön i verkligheten, så skapar man realistiska komplexa scenarier där flera sammankopplade fartygsbryggor från olika länder samspelar.

– Det har aldrig gjorts förut i fartygssammanhang. Att koppla ihop simulatorer på olika ställen för att skapa den här typen av komplicerade scenarior, säger Per Setterberg.

I framtiden kommer ytterligare simulatorer att kunna kopplas samman i nätverket. Det innebär ett utvidgat europeiskt samarbete mellan olika maritima simulatorcentrum. Men fartygslotsen Joacim Bergstedt ser även vissa risker med systemet som är under utveckling.

– Nackdelen är att man kan ha en övertro på tekniken, att man kan låta sig luras av tekniken, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".