Elcykel. Foto: Roger Vikström/Scanpix
1 av 2
Genom ett knapptryck på styret så får man lite hjälp i cyklandet. Foto: Roger Vikström/Scanpix
Niclas Nilsson, utredare på Transportstyrelsen
2 av 2
Niclas Nilsson, utredare på Transportstyrelsen

Elcykel stark som en moped kan godkännas i höst

"Ska det här, i vår lagstiftning, vara en cykel eller moped klass 2?"
3:10 min

Cyklar med elmotor har blivit en ganska vanlig syn i trafiken. Vid nyår öppnas dörren för en variant med starkare motor, klassad som moped.

Det presenterade Transportstyrelsen på Tylösandsseminariet idag. Niclas Nilsson är utredare på Transportstyrelsen.

– För vår del så har vi idag bestämmelser att en cykel får ha en elmotor på 250 watt som förstärker kraften när man cyklar. Det här blir en ännu starkare än vi har i svensk lagstiftning och då har frågan varit "ska det här, i vår lagstiftning, vara en cykel eller moped klass 2?", säger han. 

Motorn på en vanlig elcykel får ge högst 250 watt i effekt, men i vissa länder finns cyklar med betydligt starkare motor, upp till en kilowatt.
Enstaka exemplar kan finnas redan nu i Sverige, trots att dom ännu inte godkänts för vägtrafik.

Men från och med nyår ska alltså sådana cyklar kunna godkännas och köras i alla EU-länder, enligt en förordning. Ett förslag har varit på remiss och och läggs i höst fram av regeringen.

Vilken utveckling kommer vi få se på det här området?

– Förhoppningsvis ser vi utvecklingen mot lite varianter på cyklar. Kanske då tre- och fyrhjuliga cyklar med transportmöjligheter i olika delar, säger Niclas Nilsson. 

– Olika nya typer av transportcyklar, både av last och personer, kanske kan vara en marknad för den här delen, förutom att den också kan säljas som vanlig tvåhjulig cykel, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".