Varbergs nya kommunvapen
1 av 2
Så här ser Varbergs nya kommunvapen ut, efter varumärkeskonsulternas modernisering.
Ett av Varbergs gamla vapenmärken.
2 av 2
Så här såg ett av Varbergs gamla vapen ut.

Varberg – i topp bland dyra varumärken

3:25 min

Varberg hamnar på plats nummer fem bland de kommuner i Sverige som lägger mest pengar på sitt varumärkesarbete.

I dag presenterar Varberg en ny "varumärkesplattform", som ska marknadsföra staden med ny slogan, ny profil på webben och moderniserat stadsvapen.

Att vässa sitt varumärke har blivit ett "måste" för många kommuner i dag. Kostnaden för konsulter som filar på kommunprofilen brukar bli stor.

- Jag är övertygad om att vi får tillbaka vad vi satsat, i form av nöjda kommuninvånare, säger Evalotta Petersson, som är näringslivsutvecklare i Varbergs kommun.

I love Hjo, Goa Göteborg, Härliga Härjedalen eller Skara rätt och slätt. Uppfinningsrikedomen är stor när det gäller att hitta en identitet som ska profilera bygden och locka till besök. För Varbergs del blir det nu Västsveriges kreativa mittpunkt.

Det har blivit en hel industri att marknadsföra en stad eller en kommun säger Josefina Syssner, docent i kulturgeografi och chef för centrum för kommunstrategiska studier i Linköping.

- Väldigt många tar in extern hjälp som säger sig kunna den här typen av frågor. Vad som är problematiskt är att de i många fall liknar varandra väldigt mycket.

I Varberg har man nyligen plockat fram en ny grafisk profil och en ny varumärkesplattform, som det heter. Med hjälp av varumärkeskonsulter har ett helt identitets-paket plockats fram, där man inte bara får nytt utseende och nya färger på webbsidorna, utan också ett nytt sätt att tänka.

Det är alltså frasen "Västsveriges kreativa mittpunkt" som är tänkt att ledsaga invånarna och kommunens politiker genom besluten in i framtiden.

- Om Varberg upplevs attraktivt vill fler människor komma hit, säger Evalotta Petersson.

Men vad är egentligen målet?

- Att vi ska bli Västsveriges kreativa mittpunkt 2025, säger Evalotta Pettersson med en glimt i ögat och tillägger:

- Målet är att Varberg ska bli attraktivt och att människor ska vilja flytta hit.

Men tänk om alla flyttar till Varberg?

- Det är klart att det är ett angenämt problem om alla vill flytta hit. Men samtidigt får vi ju inte växa för mycket.

Externa varumärkeskonsulter och annonsbilageföretag kostade Varbergsborna 1.273.000 kronor av skattebetalarnas pengar förra året, enligt en undersökning som analysföretaget Doublecheck gjort på uppdrag av Dagens Samhälle.

Det är en miljon kronor mer än vad både region Halland (175.835 kr), Kungsbacka (200.769 kr) Halmstad (144.696 kr) och Laholm (41.125 kr) köpte motsvarande tjänster för.

Och Varberg utmärker sig även i landet som helhet: I listan över de kommuner som satsade mest på varumärkesarbetet förra året, ligger Varberg på femte plats, före både Göteborg, Stockholm och Norrköping.

Siffran förvånar Evalotta Petersson:

- Plats nummer fem, oj!

- Jag har svårt att greppa det, i min värld ligger vi inte så högt. Det skulle kunna tolkas som att man slösar med skattepengar, men det är inte vår mening på något sätt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista