Att människor trivs i staden och blir "goda ambassadörer" är betydligt viktigare än att ta fram manualer, säger forskaren. Foto: Magnus Hagström/Sveriges Radio
Att människor trivs i staden och blir "goda ambassadörer" är betydligt viktigare än att ta fram manualer, säger forskaren. Foto: Magnus Hagström/Sveriges Radio

Forskare: Kommuner har en övertro på varumärke

7:54 min

Många kommuner gillar att ta fram manualer, säger forskaren Eva Ossiansson. Hon säger att det krävs mer än en slogan för att locka invånare.

I dag släppte Varbergs kommun sin nya varumärkesplattform. Kommunen har lagt en hel del tid och pengar på att jobba fram ett varumärke för stan, och tanken är att med hjälp av det här ska de få en lite mer sammanhållen identitet och locka till sig fler invånare.

Men forskaren Eva Ossiansson är tveksam till om det faktiskt kommer att bli så.

– Att ta fram plattformar, manualer och strukturer är väldigt många företag som ägnar stor verksamhet åt, men det är i regel inte det som bygger det attraktiva varumärket. 

Eva Ossiansson forskar om varumärken på Handelshögskolan i Göteborg. Hon menar att det snarare är "mjuka värden" som lockar invånare.

"Det som får människor att tycka att det är härligt att leva i en stad. Och då krävs nånting helt annat än att skriva ihop hur en grafisk manual ska se ut. De flesta människor struntar fullständigt i en grafisk manual.".

Varbergs kommun har precis lanserat en ny varumärkesplattform. Att kommuner lägger pengar på att marknadsföra sig själv utåt är inte ovanligt. Men det interna arbetet är mycket viktigare, enligt forskaren.

– Det räcker inte med att säga att vi har jättebra service och vi tar hand om våra medborgare. Då blir det bara nån slags läpparnas bekännelse, för det är ju hygienfaktorer.

– Men vad gör då Varberg som är annorlunda eller unikt, som gör att just jag ska tycka att Varberg är ju en häftig stad att bo i?

Det är givetvis bra att man arbetar med sitt varumärke, men det ska inte stanna där, menar Eva Ossiansson.

– Det kan vara bra med nåt slags enhetligt uttryck. Men alltför ofta när man gör den typen av arbeten så ställer man in den i hyllan och säger "vad bra, nu har vi gjort en varumärkesplattform".

Hon tror att många företag hyser för stor tilltro till den externa marknadsföringen.

"Vid sportevenemang säger man alltid "åh, vår stad kommer vinna jättemycket på det här". Men det gör man inte. Det mesta av det här har ju visat att man betalar rätt dyrt, helt enkelt."

Nu har man lagt en hel del pengar på det här, är det pengar som man kan räkna med att få igen?

– Det är väl frågan om, faktiskt. jag är många gånger lite skeptiskt till den här typen av arbeten, för jag ser det mer som en kontinuerlig process, säger Eva Ossiansson, forskare på Handelshögskolan i Göteborg.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista