Ett krösatåg på järnvägsstationen i Växjö. Foto: Lennart Nilsson/Sveriges Radio
1 av 5
Krösatågen trafikerar HNJ-banan. Foto: Lennart Nilsson/Sveriges Radio
Bild från samverkansmötet i Landeryd om HNJ-banans framtid. Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio
2 av 5
Bild från samverkansmötet i Landeryd om HNJ-banans framtid. Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio
Dag Hultefors (M) är ordförande i regionstyrelsens tillväxtutskott i Region Halland. Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio
3 av 5
Dag Hultefors (M) är ordförande i regionstyrelsens tillväxtutskott i Region Halland. Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio
Hylte kommunsstyrelses ordförande Ronny Löfquist (S). Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio
4 av 5
Hylte kommunsstyrelses ordförande Ronny Löfquist (S). Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio
Här, i folkets hus i Landeryd, hölls samverkansmötet. Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio
5 av 5
Här, i folkets hus i Landeryd, hölls samverkansmötet. Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio

Fler turer föreslås för att rädda tågtrafiken

2:07 min

Öka trafiken på Halmstad-Nässjö-banan från dagens fem dubbelturer till åtta dubbelturer per dag.

Det här förslaget presenterades på ett samverkansmöte idag av Region Halland som en del i ett arbete för att kunna behålla nedläggningshotade tågtrafiken på Halmstad-Nässjö-banan.

Moderaten Dag Hultefors är ordförande i regionstyrelsens tillväxtutskott i Region Halland.

– Vi känner att vi står inför en omslagspunkt: ska vi över huvud taget fortsätta med den här trafiken eller ska vi lägga ner den? Vi tror att en förutsättning för att fortsätta och få upp resandet är att göra en satsning. Men då vill det till att hallänningar och smålänningar visar att dom vill åka tåg och är beredda att åka tåg, säger han.

På fredagen deltog politiker och företag från Halland och Småland i ett samverkansmöte i Folkets hus i Landeryd med rubriken "Halmstad-Nässjö järnväg (HNJ) - behövs den?".

Trafikverket föreslog i slutet av förra året att dra in det årliga stödet på tio miljoner kronor för persontrafiken på sträckan Halmstad-Nässjö. Enligt en utredning så uppfyller linjen inte de kriterier om rimliga restider och tillgänglighet för berörda orter längs med banan, och stödet ska då därför dras in.

Ett indraget stöd för persontrafiken kan i förlängningen ge problem att behålla linjen över huvud taget. Därför välkomnade Hylte kommunsstyrelses ordförande Ronny Löfquist (S) dagens förslag om utökade turer.

– Jag har varit tydlig och sagt att vi ska inte ha en järnväg som inte utnyttjas. Utnyttjar inte kommuninvånarna Krösatågen ska pengarna naturligtvis läggas någon annanstans, säger han.

– Men jag är helt övertygad om att en helt utbyggd kollektivtrafik utmed järnväg kommer gynna Hylte kommun både kort- och långsiktigt, säger Ronny Löfquist (S).

Den här extrasatsningen kommer, enligt Dag Hultefors (M), kosta cirka 3 miljoner kronor. En liten del av summan förväntas komma via biljettintäkter, medan den stora delen dras från Hallandstrafikens budget, det vill säga skattebetalarnas pengar.

Försöket föreslås pågå mellan år 2017-2019, därefter utvärderas det. Visar det sig att det får fart på resandet, kanske satsningen utökas.

– Men sker det ingen förändring i resandet, så blir det bara busstrafik på sträckorna framöver, säger Dag Hultefors (M).

Nu ska förslaget ut på remiss till kommunerna och regionerna och efter årsskiftet väntas man ta beslut i frågan i regionfullmäktige.

Emil Vranjancu, kommersiell chef på Hallands Hamnar, berättar varför den här satsningen på persontrafiken även kan hjälpa godstrafiken.

– Ju mer trafik som går på spåret, desto mer underhåll kommer järnvägen och bansträckningen få. Så det är väldigt positivt det som Dag (Hultefors) informerade om idag, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista